دستگاه پوز چیست؟

دستگاه کارتخوان چیست؟

دستگاه پوز یا پایانه فروش مخفف عبارت point of sale و نقطه فروش است. این دستگاه با ارتباط تلفنی یا شبکه ای، به سیستم بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید از حساب فروشنده را ممکن می‌سازد. دستگاه پوز یا کارتخوان علاوه بر امکان پرداخت امکانات دیگری از جمله: اعلام موجودی، دریافت صورت حساب، انصراف از خرید، خرید شارژ و ارائه گزارش روزانه را دارد. از دستگاه پوز بیشتر برای خروجی فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها استفاده می‌شود. برای آشنایی با دستگاه پوز، امکانات و تاریخچه آن با مجموعه الهه نقش جهان، از برترین‌های فروش کارتخوان همراه باشید.

تاریخچه دستگاه پوز

قبل از کارتخوان، فروشندگان از پرینترهای دستی یا ماشین Zip Zap برای گرفتن اطلاعات از قسمت برجسته شده روی کارت اعتباری از برگه های کاغذی با نسخه های کپی کربنی استفاده می کردند. سپس این ورق‌های کاغذی برای پردازش باید به بانک منتقل می‌شدند که این روند بسیار دشوار و وقت گیربود. در این شرایط فروشنده برای دریافت هزینه فروش خود باید هربار در صندوق را باز و بست می‌کرد.

تاریخچه دستگاه پوز یا کارتخوان

در سال ۱۹۷۴ اولین پایانه فروش مجهز به میکروکنترلر توسط ویلیام بروبک ساخته شد. از این دستگاه در فروشگاه مک دونالدو استفاده می‌شود و دارای میکرو پرسسور اینتل ۸۰۰۸ است. این دستگاه به ازای انواع غذاهای مختلف یک کلید مخصوص داشت و دارای کلیدهای رقمی برای تعیین تعداد سفارش بود.

در سال ۱۹۷۹ نقطه عطف فروش پدیدار شد و ویزا (Visa ) یک پایانه ضبط داده الکترونیکی بزرگ را معرفی کرد که اولین پایانه پرداخت بود. در این سال ویزا اولین پایانه پرداخت که یک پایانه ضبط داده الکترونیکی بزرگ بود را معرفی کرد. در همین سال نوارهای مغناطیسی برای اولین بار به کارت‌های اعتباری اضافه شدند. با این تغییر اطلاعات کارت به صورت الکترونیکی ضبط شد.

در ایران اولین بار فروشگاه زنجیره‌ای شهروند و پس از آن فروشگاه زنجیره ای رفاه بحث استفاه از دستگاه پوز را مطرح کردند. پس از آن در سال ۱۳۸۴ موضوع اتصال پایانه اتصال فروش به کارتخوان بانکی توسط دو شرکت سامان و پارسیان  پیگیری شد.  در حال حاضر علاوه بر دو شرکت نام برده شرکت های زیاد دیگری ارائه دهنده دستگاه کارتخوان هستند که در ادامه به چند مورد از آن اشاره می‌کنیم:

  • ایران کیش
  • فن آوا کارت
  • آسان پرداخت

دستگاه پوز چیست و تاریخچه آن

شرکت Verifone یکی از اولین شرکت‌هایی بود که تولید پوز اختصاصی را انجام داد. این کار در سال ۱۹۸۱، در هاوایی به عنوان یک شرکت الکترونیکی کوچک آغاز شد. در سال ۱۹۸۳ آنها سری ترمینال های ZON را معرفی کردند که به استانداردی برای دستگاه های کارتخوان مدرن تبدیل شد. در سال ۱۹۷۸ جورج والنر مجارستانی متولد سیدنی استرالیا، Hypercom را تأسیس کرد. وی در سال ۱۹۸۲ شروع به تولید کارتخوان اختصاصی کرد و بر کشورهای منطقه اقیانوسیه مسلط شد. این شرکت با American Express توافقاتی را امضا کرده است تا کارتخوان‌های خود را در ایالات متحده در اختیار آن ها قرار دهد.

برای تحکیم معامله، هایپرکام دفتر مرکزی خود را از استرالیا به آریزونا در ایالات متحده منتقل کرد. در ادامه این شرکت به صورت رو در رو در رقابت با  وریفون در بازار خانگی خود روبرو شد. در سال ۱۹۹۴، پس از گذشت بیش از یک دهه، لمپین شرکت مهندسی الکترونیکی در بیت المقدس تأسیس شد. این شرکت خط پایانه های پردازشی Nurit را تولید کرد و هدفی را انتخاب کرد که در آن زمان هیچ کس به آن فکر نکرده بود. در اواخر دهه ۱۹۹۰ شرکت Lipman حدود ۱۰% از سهام کارتخوان ثابت و بیش از ۹۵% سهم کارتخوان بیسیم را در اختیار گرفت.در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل ۲۰۰۰، سیستم های پوز بدون تماس معرفی و پایانه های کارتخوان به روز شدند تا توانایی خواندن این کارت ها را با استفاده از فناوری ارتباط نزدیک فیلد (NFC) فراهم کنند.

انواع کارتخوان از نظر بستر ارتباطی

پایانه فروش را از نظر بستر ارتباطی می‌توان به: Bluetooth POS ،LAN POS ،Dial-up POS، GPRS POS دسته بندی کرد. بستر ارتباطی کارتخوان Dial-up خط تلفن ثابت است اما بستر ارتباطی GPRS POS یا کارتخوان سیار تلفن همراه است. در این کارتخوان با قرار دادن سیم‌کارت می‌توانید تراکنش‌ها را انجام دهید. کارتخوان‌های  LAN POS نسل جدیدی از پایانه فروش است که اطلاعات آن را می‌توان از طریق بسترهای شبکه محلی (LAN) می‌توان ارسال و دریافت کرد. سرعت تراکنش این کارتخوان بسیار بالا است. دستگه های پوز بلوتوثی  از یک پایه و کارتخوان تشکیل شده است که می‌تواند تا شعاع ۱۰۰ متری، عملیات تراکنش را بر پایه تکنولوژی بلوتوث انجام دهد.

انواع کارتخوان از نظر بستر ارتباطی

مزایای دستگاه پوز یا کارتخوان

دستگاه پوز یکی از دستگاه‌هایی است که وجود آن برای هر فروشگاهی الزامی است زیرا امروزه مشتریان به جای استفاده از پول نقد برای خرید از کارت‌های بانکی استفاده می‌کنند. در ادامه چند مورد از مزایای دستگاه پوز را به طور خلاصه برای شما بیان می‌کنیم:

  • با کارتخوان دیگر اشتباهی در شمارش وجه رخ نمی‌دهد.
  • با حذف پول نقد از مبادلات شیوع ویروس کرونا کمتر خواهد شد.
  • سرعت خرید بیشتر خواهد شد.

پیدایش کارتخوان تحول شگرفی در مبادلات و خرید و فروش ها به وجود آورد؛ به گونه ای که امروزه دیگر پول نقد کم ترین سهم را در انجام مبادلات دارد. اگر شما هم کسب و کاری دارید که روزانه با مشتریان زیادی سروکار دارید توصیه می‌شود از این دستگاه برای انجام تراکنش‌های خود استفاده کنید.

نوشتهٔ پیشین
ارزان ترین دستگاه کارتخوان ۱۴۰۰
نوشتهٔ بعدی
کارتخوان اندرویدی چه مزایایی دارد؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button