علت شارژ نشدن و خاموش شدن کارتخوان

بیان علت شارژ نشدن و روشن نشدندستگاه کارتخوان

امروزه دستگاه‌ های پوز ثابت و سیار مهمترین ابزار دریافت پول از مشتریان محسوب می‌ شوند، دستگاه کارتخوان سیار و ثابت جز لاینفک هر کسب و کاریست. خراب شدن دستگاه پوز باعث ایجاد وفقه در دادو ستد و کسب و کار میشود و یکی از مشکلاتی که معمولا برای دستگاه پوز ثابت و دستگاه پوز سیار پیش می آید شارژ نشدن باطری و خاموش شدن آنست. با ما در تیم تحریریه موسسه الهه نقش جهان همراه شوید تا به توضیح علت شارژ نشدن و خاموش شدن دستگاه کارتخوان بپردازیم.

علت شارژ نشدن و خاموش شدن دستگاه پوز سیار و ثابت

شارژ نشدن و خاموش شدن دستگاه کارتخوان، دلایل متفاوت سخت افزاری و نرم افزاری دارد. گاهی بدلیل  کابل های ارتباطی و یا باطری کارتخوان می باشد و گاهی هم علت، مواردی مانند تمپر شدن کارتخوان است.در هر صورت بهتر است در خصوص علت های روشن نشدن کارتخوان و خرابی کارتخوان سیار اطلاعات کسب کنید تا بتوانید هنگام بروز مشکل سریعا اقدام کنید.

خرابی باتری دستگاه پوز

خراب شدن باتری دستگاه کارتخوان

خرابی باطری از دلایل اصلی بروز شارژنشدن و روشن نشدن دستگاه کارتخوان می باشد. ممکن است باتری دستگاه خراب شده باشد و نتواند انرژی لازم برای روشن نمودن و کارکردن دستگاه را ذخیره کند. برای رفع این مشکل باید باتری تعویض گردد.

دستگاه‌های کارتخوان به ویژه برند وریفون وقتی باطری کارتخوان ضعیف می‌شود، علاوه بر اینکه دستگاه کارتخوان دیر شارژ می شود، ممکن است مشکلاتی از قبیل آنتن دهی ضعیف، سرعت پایین در تراکنش و کندی پرینتر پیش بیاید. حتی ممکن است دستگاه کارتخوان حین تراکنش کشیدن خاموش شود که در این حالت باید دستگاه مدام به شارژ وصل باشد. این مشخص می کند که علت شارژ نشدن دستگاه کارتخوان مربوط به باطری آن است.
یکی دیگر از علتهای شارژ نشدن دستگاه کارتخوان، ولتاژ یا آمپر پایین برق مصرفی دستگاه می‌باشد. برای حل این مشکل مطمئن شوید برق ورودی دستگاه ۲۲۰ ولت و برق شهری باشد.

عدم شارژ دستگاه پوز، هنگام اتصال به شارژر

جهت رفع مشکل شارژ نشدن دستگاه کارتخوان

  1.  باید تست آمپر روی شارژری که به دستگاه متصل می‌شود را انجام دهید یا روی دستگاه دیگری شارژر را تست کنید و از صحت سلامت شارژر مطلع شوید.
  2. شارژر دستگاه دیگری را امتحان کنید شاید مشکل از شارژر باشد. اگر سوکت شارژر دستگاه کارتخوان‌تان اندرویدی است، میتوانید شارژر گوشی موبایل را هم امتحان کنید. اگر همچنان شارژ نکرد باید سوکت سیم کارت یا IC شارژ چک شود.

علت خاموش شدن دستگاه کارتخوان

تخلیه زود هنگام شارژ دستگاه کارتخوان

این مشکل بسته به نوع کارتخوان متفاوت است.بعضی از کارتخوان ها وجود دارند که با توجه به ظرفیت باطری دستگاه،  بین ۵ الی ۶ ساعت روشن می مانند، اما  کارتخوان هایی هم وجود دارند که برای مدت زیاد و طولانی شارژ باطری را ذخیره دارند و نوع دیگری از کارتخوان ها که بین ۱ الی ۲ ساعت شارژ باطری را نگهداری می کنند.ملاک کاربران برای اینکه باطری کارتخوان خود را تعویض کنند، نگهداری شارژ کمتر از ۶ ساعت در حالت استفاده مداوم است.

چند نکته:

  • قبل از تعویض باطری کارتخوان حتما یک بررسی بر روی قابلیتهای دستگاه کارتخوان خود انجام دهید و سپس نسبت به تعمیر کارتخوان اقدام کنید.
  • بعد از کامل شدن فرآیند شارژ، باتری سالم می تواند برای طولانی مدت شارژ را نگه دارد اما باتری آسیب دیده سریعا خالی می شود.
  • توجه داشته باشید میزان نگه داشتن شارژ توسط باتری به عوامل دیگری مانند تعداد تراکنش و چاپ رسید، میزان آنتن دهی و… بستگی دارد.

با توجه به این موضوع نگهداری شارژ دستگاه کارتخوان یکی از شاخص های مهم در زمان خرید دستگاه کارتخوان است که  باید با توجه به نوع کسب و کار تان به این موضوع توجه داشته باشید.

خرابی سوکت شارژ دستگاه کارتخوان

این خرابی معمولا بر اثر استفاده زیاد و یا اتصال نامناسب شارژر به دستگاه کارتخوان صورت میپذیرد که به راحتی قابل تعویض است و مشکل خاصی به وجود نمیاورد.

آسیب دیدن پورت شارژر دستگاه

گاهی دلیل روشن نشدن کارتخوان بخاطر آسیب دیدن پورت شارژر دستگاه کارتخوان می باشد و این باعث می شود که دستگاه شارژ نشود. با اینکه اکثرا فکر می کنند که مشکل از خود دستگاه ست یا حتی فکر می کنند که باطری کارتخوان آسیب دیده است. بهتر است قبل از هرچیز، پورت شارژر کارتخوان را بررسی کنید.

سوختن دستگاه

یکی از دلایل خاموش شدن کارتخوان سیار سوختن دستگاه می باشد. گاهی به دلیل نوسانات برقی، ضربه دیدن، خیس شدن و… برد کارتخوان می سوزد و دستگاه دیگر روشن نمی شود. در صورت بروز این مشکل باید با واحد تعمیرات کارتخوان شرکت دستگاه خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید در صورتی که برد دستگاه بسوزد، خیلی ارزش تعمیر کردن ندارد و بهتر است تعویض شود.

برای خرید دستگاه کارتخوان سیار و یا تعمیر دستگاه کارتخوان می توانید خرید و یا تعمیر دستگاه خودرا به موسسه الهه نقش جهان بسپارید و از ضمانت بعد از خرید و یا تعمیر دستگاه کارتخوان بهره مند شوید.

خاموش شدن پی در پی دستگاه

برخی شرکت ها و نمایندگی های دستگاه های کارتخوان تنظیمات خاصی را روی دستگاه های کارتخوان گذاشته اند،که اگر شما در مدت کوتاهی از دستگاه استفاده نکنید دستگاه به صورت خودکار خاموش شود. در این صورت دستگاه شما هیچ مشکلی نخواهد داشت و شما نیازی به تعویض باطری یا تعمیر دستگاه ندارید. برای اینکه شما به این گونه مشکلات برخورد نکنید باید در زمان خرید دستگاه کارتخوان  ثابت در موردقابلیت های دستگاه  کارتخوان سوال بپرسید.

مثلا، شرکتهایی مانند وریفون در برخی از محصولات خود تنظیماتی را انجام داده اند که اگر ۳۰ دقیقه از دستگاه استفاده نشود، دستگاه بصورت اتوماتیک خاموش میشود.لطفا این موضوع را به حساب خرابی باطری کارتخوان نگذارید و باطری را تعویض نکنید.

بعضی از دوستان علاقمند به یادگیری و آموزش تعمیر کارتخوان هستند تا هم بتوانند دستگاه کارت خوان خودشان را تعمیر کنند و هم میتوانند از این طریق کسب درآمد داشته باشند. موسسه الهه نقش جهان دوره آموزشی تعمیر کارتخوان را بصورت کاملا حرفه ای و با اساتید مجرب برگزار می نماید.

تست باطری کارتخوان

کارتخوان ها دارای دو باطری داخلی و خارجی(اصلی) می باشند. باطری خارجی همان باطری است که که پشت کارتخوان ها وجود دارد و به راحتی قابل مشاهده است. اما باطری داخلی را نمی توان به راحتی مشاهده نمود.

برای تست باطری داخلی: می توان باطری خارجی را به مدت چند ثانیه از دستگاه خارج نمود و دوباره داخل آن قرار داد. در صورتی که باطری داخلی تمام شده باشد دستگاه روی حالت tamper می رود و نمی توان از آن استفاده نمود. ولی در صورت سالم بودن باطری، دستگاه کارتخوان بدون هیچ مشکلی به کار خود ادامه خواهد داد.
برای تست باطری خارجی یا همان باطری اصلی: باید دستگاه را به شارژ متصل کرد و اجازه داد که به طور کامل شارژ شود. باطری سالم، شارژ دستگاه را در طولانی نگه می دارد و خاموش می شود.

یک باتری سالم در چند ساعت شارژ می شود و یا چند ساعت شارژ را نگه می دارد؟

جواب این سوال بستگی به نوع باطری دارد و نمی توان زمان مشخصی را برای آن تعیین نمود. هم چنین تخلیه ی شارژ به تعداد تراکنش ها، تعداد چاپ رسید ها، میزان آنتن دهی و… نیز بستگی دارد. باطری های معیوب معمولا هنگام کشیدن شارژر خاموش می شوند و یا این که پس از شارژ کامل، بیش تر از چند دقیقه شارژ را نگه نمی دارند. البته خاموش شدن زود هنگام دستگاه می تواند به دلیل شارژ نشدن کامل باشد. شارژ نشدن کامل دستگاه می تواند مربوط به عدم سالم بودن شارژر نیز باشد.

کارتخوان هایی نظیر پکس S90 و پکس S910 – وریفون ۶۷۰ – وریفون ۶۸۰ اگر تا ۶ ساعت دستگاه را روشن نگه دارند نمی شود گفت دستگاه از حالت استاندارد خود خارج شده است و مشکل دارد.باطری کارتخوان های سیار می توانند تا ۴۸ ساعت در حالت استندبای شارژ داشته باشند ولی این موضوع شامل حال همه انواع کارتخوان ها نمی شود. بنابراین ملاک کاربران برای اینکه باطری کارتخوان خود را تعویض کنند، نگهداری شارژ کمتر از ۶ ساعت در حالت استفاده مداوم است.

نکته:

باید حساب کارتخوان هایی از جمله کارتخوان پکس S58 که دوحالته (سیار و ثابت) هستند را از این موضوع جدا کرد. اینگونه کارتخوان های دو منظوره معمولاً تا ۲ ساعت می توانند شارژ نگه دارند، چون عمده استفاده آنها باید در حالت ثابت و متصل به منبع برق باشد.

کارتخوانهایی نظیر پکس s90 و پکس s910 , وریفون ۶۷۰ , وریفون ۶۸۰ اگر تا ۶ ساعت دستگاه را روشن نگه دارند نمیشود گفت دستگاه از حالت استاندارد خود خارج شده است و مشکل دارد.

باطری کارتخوان های سیار می توانند تا ۴۸ ساعت در حالت استندبای شارژ داشته باشند ولی این موضوع شامل حال همه انواع کارتخوان ها نمی شود.

نوشتهٔ پیشین
فراخوان آموزش تعمیر کارت خوان برای پرسنل شرکتها

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button