سقف مجاز خرید با کارتخوان

حداکثر سقف مجاز خرید با کارتخوان

به هرگونه وسیله‌ای که با استفاده از آن بتوان عملیات انتقال وجه را انجام داد ابزار پرداخت و به تمامی سخت افزارها و نرم افزاهایی که با استفاده از ابزارهای پرداخت بتوانیم روی آن ها تراکنش انجام دهیم ابزار پذیرش گفته می‌شود. انجام هریک از تراکنش های بانکی با استفاده از ابزارهای پرداخت از جمله کارتخوان ثابت سقف و محدودیت های متفاوتی دارد.

اخیرا بانک مرکزی جمهوری اسلامی قوانین جدیدی برای سقف مجاز تراکنش، خرید و انتقال وجه اعلام کرده است که تمامی بانک ها و مؤسسات مالی باید به آن پایبند باشند. خود بانک مرکزی بر رعایت مفاد بخشنامه جدید نظارت دقیق دارد و با مؤسساتی که مفاد بخشنامه را رعایت نکنند برخورد قاطع می کند.

سقف مجاز خرید و انتقال وجه با کارت های بانکی

  • بر اساس طرح جدید سقف مجاز انتقال وجه شتابی و غیر شتابی برای هر فقره کارت در شبانه روز ده میلیون تومان است.
  • سقف مجاز تراکنش انتقال وجه شتابی و غیر شتابی در کارتخوان های شعبه ای برای هر فقره کارت در شبانه روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری، مبلغ ۱۵ میلیون تومان است.
  • سقف مجاز تراکنش خرید برای هر فقره کارت در شبانه روز مبلغ ۵۰ میلیون تومان است. | تبصره: این سقف مشمول تراکنش های پذیرندگان حساب های دولتی و پذیرندگان دارای کدهای صنفی خاص نمی شود.
  • ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش های کارتی به هنگام پاسخ تراکش اجباری است.
  • درج «بابت» در تمام دستور پرداخت های ارسالی در سامانه های ساتنا و پایا اجباری است.

اعمال طرح محدودیت خرید با کارتخوان

دلیل اعمال محدودیت خرید با کارتخوان چیست؟

مهم ترین سیاست بانک مرکزی برای اعمال این طرح مبارزه با پولشویی است. هم چنین اجرای آن تأثیر زیادی در کنترل نوسانات ارزی دارد. با این تصمیم فعالیت پوزهایی که در خارج از کشور فعالیت می کنند محدود می شود. با اجرای این طرح دلالان خارجی دیگر نمی توانند اقدام به خرید و فروش ارز در مبالغ بالا کنند. سقف خرید ۵۰ میلیون تومان برای هر کارت بانکی و ۱۰۰ میلیون تومان برای هر شماره ملی ترفند افتتاح حساب های متعدد در بانک های مختلف توسط دلالان را بی اثر می کند.

علاوه بر موارد گفته شده این تصمیم در ممانعت از خروج سرمایه از کشور نیز نقش زیادی دارد زیرا خرید ملک در کشورهای ترکیه، ارمنستان و کانادا همگی با کارت کشیدن انجام می شود. با اعمال این طرح افرادی که قصد دارند معاملات کلان با مبالغ بالا مانند خرید  فروش ملک انجام دهند دچار مشکل نمی شوند زیرا این محدودیت تنها روی کارت های بانکی اعمال می شود و افراد می توانند از طریق چک های معتبر بانکی و نیز سامانه های ساتنا و پایا  مبالغ بالا را منتقل کنند. در حال حاضر  روش های مختلفی برای انتقال وجه و خرید اینترنتی وجود دارد که می توان به حواله سحاب (کارت به کارت) یا حواله پایا اشاره کرد. در ادامه سقف هریک از این تراکنش ها و شیوه انجام آن بررسی شده است.

 

حواله ساتنا و پایا

برای انتقال مبلغ کلان از یک حساب به حساب دیگر می توان از سامانه ساتنا (سامانه تسویه ناخالصی آنی) استفاده کرد. حواله‌های ساتنا مبتنی بر حساب بانکی است. این تراکنش یا به صورت فوری است یا حداکثر کمتر از یک ساعت پس از ثبت درخواست انجام می شود. حداقل مبلغ حواله ساتنا ۱۵۰ میلیون ریال است. برای استفاده از این حواله دو راه وجود دارد:

  • شعبه بانک که در آن مبلغ انتقال نامحدود است.
  • اینترنت بانک که در این روش حداکثر مبلغ انتقال با استفاده از رمز ثابت ۵۰۰ میلیون ریال و با استفاده از دستگاه توکن ۲ میلیارد ریال است.

سامانه پایا نیز مشابه سامانه سانتا است اما از آن برای مبالغ پایین تر استفاده می شود. برای ثبت این حواله سه راه وجود دارد:

  • شعبه بانک که حداکثر مبلغ انتقال با آن ۵۰۰ میلیون ریال است.
  • اینترنت بانک که حداکثر مبلغ حواله با این روش ۱۵۰ میلیون ریال است. در این روش مجموع مبالغ انتقال نباید بیشتر از ۶۰۰ میلیون ریال باشد.
  • با استفاده از موبایل بانک هم می توان حواله پایا ثبت کرد. حداکثر مبلغ انتقال از این طریق ۱۵۰ میلیون ریال است.

حواله‌های پایا، به صورت نرمال در دو یا سه سیکل در طول شبانه روز تسویه می‌شود. در نتیجه انتقال وجه از این روش آنی نیست.

دریافت وجه از دستگاه خودپرداز

حداکثر مبلغ دریافت وجه از دستگاه‌های خودپرداز در طول روز برای هر کارت بانکی ۲ میلیون ریال است. هرچند این محدودیت در شبکه بین بانکی شتاب وجود دارد یعنی اگر برداشت وجه درون بانکی و از خودپرداز بانک صادر کننده کارت باشد، ممکن است سقف آن بالاتر رود.

خرید با استفاده از کارتخوان

دستگاه کارتخوان سیار و ثابت امروزه جایگزین پایانه فروش شده است. کارتخوان تحول بزرگی در الگوی خرید ایجاد کرده است که در هر فروشگاهی اعم از سوپرمارکت یا نمایشگاه فروش خودرو دیده می شود. حداکثر مبلغ خرید از طریق کارتخوان با هر کارت بانکی در روز ۵۰۰ میلیون ریال است. برای هر فرد با هر تعداد کارت بانکی، حداکثر مبلغ قابل خرید ۱ میلیارد ریال است.

خرید از درگاه های اینترنتی

تنها روش خرید غیر حضوری خرید از درگاه اینترنتی است. این روش مانند خرید باکارتخوان تحول بزرگی در الگوی خرید ایجاد کرده است. حداکثر مبلغ خرید از درگاه اینترنتی مانند دستگاه POS است.

حواله سحاب (کارت به کارت)

رایج ترین شیوه انتقال وجه بین افراد حواله سحاب یا کارت به کارت است.

نوشتهٔ پیشین
کارتخوان مجازی
نوشتهٔ بعدی
شماره سریال دستگاه کارت خوان کجاست؟

مطالب مرتبط

۸ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • چه مسخره ،به سیستم بانکی چه ربطی داره کی چقد کارت بکشه ،خو بی شرفا سقفش بالاتر ببرید و کنارش تاییدیه رمز پیامکی و کد ملی بذارن این مسخره بازیا چیه

    پاسخ
  • الان ۵۰ میلیون خیلی کمه بعضی دستگاههای اداری که مجبور میشی اینترنتی بخری(هرچند سالی یکی دو بار) مجموع خریدت میره بالای ۱۰۰ میلیون
    باید ۵۰ میلیون رو ببرن روی ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تا کسب و کارها مجبور نشن این قدر به هزینه و زحمت بیفتن برای یه دستگاه دیجیتالی نیم وجبی برن بانک.
    حالا تازه ادارات که وضعشون بدتره شاید روزی این مقدار خرید داشته باشن کارمند خرید بیچاره باید همش بانک باشه. دولت الکترونیک چی شد؟ بانکداری آنلاین چی شد؟

    پاسخ
  • متاسفانه این هم نوعی کلاه برداری بانکی است ، باتوجه به رانت های موجود هیچ سازمانی به این اجحاف های که در حق مردم می‌شود رسیدگی نمی کند و الا آیا واقعا مسئولین نمی دانند با توجه به گرانی پیش از اندازه این مبالغ اعلامی خنده دار است و….

    پاسخ
    • سلام و عرض ادب
      متأسفانه به قول خودتون اوضاع بدی شده که اگر کسی راه صحیح را هم معرفی کند ، آنگاه خودمان سخت میگیریم. به معاملات خود نگاه نکنید. گاهی نگاه کلان داشته باشید. بازار شکنی نکنید ولی بازاریابی قوی داشته باشید تا موفق که ارائه مبلغ خوب شوید

      پاسخ
  • سلام و عرض ادب
    فکر کنم با یک کارت ۱۰۰ میلیون شده

    پاسخ
  • سپاسگزارم بابت اطلاعاتی که در اختیار قرار دادید. به خاطر سپردن این همه قانون و تبصره کار راحتی نیست ولی خواندن چند دقیقه ای این متن، موضوع را روشن می کند. سپاسگزارم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button