امکانات دستگاه پوز یا کارتخوان

دستگاه پوز در دنیای تجارت امروز امکانات زیادی دارد. کارتخوان این امکان را برای شما فراهم می کند که بدون همراه داشتن پول نقد در هر مکانی خرید کنید. مؤسسه الهه نقش جهان از شرکت های فروش آنلاین کارتخوان سیار در این مقاله قصد دار شما را با کلیه امکانات دستگاه کارتخوان یا پوز آشنا کند.

از دیگر امکانات کارتخوان این است که در هر زمان که خواستید می توانید از حساب بانکی خود موجودی بگیرید. هم چنین می توانید قبوض ماهیانه خود را با این دستگاه پرداخت کنید. هنگامی که می خواهید از موجودی حساب بانکی خود مطلع شوید علاوه بر دستگاه های خود پرداز اگر در محل کارتان ، فروشگاه یا شرکت خود دستگاه کارتخوان داشته باشید به راحتی در مدت چند ثانیه می توانید از حساب خود موجودی بگیرید.

برای گرفتن موجودی باید کارت خود را داخل کارتخوان بکشید و رمز دوم آن را وارد کنید. سپس دکم تأیید را فشار دهید تا رسید موجودی را دریافت کنید.

قابلیت های دستگاه کارتخوان

از دیگر قابلیت های دستگاه کارتخوان سیار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرید شارژ تلفن همراه
  • پرینتی از صورتحساب مالی مربوط به کارت بانکی
  • امکان پرداخت با تمام کارت های بانکی و کارت هدیه
  • امکان استفاده از دستگاه کارتخوان بیسیم در مکان های مختلف

امکانات دستگاه کارتخوان

گرفتن شارژ تلفن همراه با کارتخوان

یکی از پرکاربرد ترین تراکنش های کارتخوان گرفتن شارژ برای تلفن همراه است. با این قابلیت کارتخوان می توان برای سیم کارت دستگاه پوز هایی که به تلفن ثابت وصل نیستند یا برای دیگران شارژ خرید. برای خرید شارژ با تلفن همراه باید مراحل زیر را طی کرد:

  1. ابتدا از روشن بودن دستگاه مطمئن شوید. سپس کارت را در جایگاه مخصوص بکشید.
  2. پس از این که صفحه تراکنش بالا آمد گزینه شارژ را انتخاب کرده و تأیید کنید.
  3. اپراتور تلفن همراهی که مد نظرتان است را انتخاب کنید و دکمه تأیید را بزنید. با بعضی از دستگاه های کارتخوان می توانید خط تان را مستقیم شارژ کنید.
  4. مبلغ شارژ را انتخاب کرده و دکمه تأیید را بزنید.
  5. پس از این مرحله باید تعداد شارژ درخواستی را وارد کنید.
  6. پس از وارد کردن رمز توسط مشتری عملیات پرداخت انجام شده و رسید آن چاپ می شود.
  7. هنگام خرید شارژ بسته به سامانه انتخابی و کارت بانکی که از آن استفاده می کنید ممکن است برای انتخاب اپراتور یا مبلغ خرید شارژ محدودیت داشته باشید. به طور مثال بسیاری ازبانک ها طبق قرارداد خرید شارژ های زیر مبلغ ۵ هزار تومان را پوشش نمی دهند.

خرید شارژ مستقیم

همان طور که اشاره شد در برخی از دستگاه های کارتخوان امکان شارژ مستقیم خط وجود دارد. در این روش دیگر نیازی به وارد کردن کد شارژ نیست و با وارد کردن شماره همراه اعتبار مالی خط انتخابی، مستقیما افزایش پیدا می کند.

برای خرید شارژ مستقیم با کارتخوان مراحل زیر را طی کنید:

  1. پس از کشیدن کارت در جایگاه مخصوص و بالا آمدن صفحه تراکنش گزینه شارژ مستقیم را انتخاب کنید.
  2. پس از این که گزینه شارژ مستقیم را انتخاب کردید اپراتور مورد نظر را انتخاب و تأیید کنید.
  3. در مرحله بعد باید مبلغ شارژ و شماره تلفن همراهی که می خواهید شارژ کنید را وارد کنید. شماره تلفن مدنظر خود را باید بدون صفر وارد کنید.
  4. در نهایت مشتری رمز را وارد کرده و منتظر تأیید عملیات می شود .
  5. در صورت موفقیت آمیز بودن عملیات شارژ خط شارژ شده و رسید آن چاپ می شود.

گرفتن موجودی با کارتخوان

نحوه گرفتن موجودی با دستگاه پوز به صورت زیر است:

  1. پس از کشیدن کارت و بالا آمدن صفحه تراکنش از منو گزینه موجودی را انتخاب کنید. لازم است بدانید استعلام موجودی با کسر کارمزد ۱۲۰۶ ریال از کارت کشیده شده انجام می شود.
  2. مشتری رمز را وارد کرده و تایید می کند.
  3. استعلام موجودی را می توانید بعد از نمایش بر روی صفحه کارتخوان ببینید یا رسید چاپی دریافت کنید.

پرداخت صورت حساب های شناسه دار با دستگاه پوز

با کارتخوان می توانید هر نوع صورت حساب شناسه دار از جمله شناسه قبض و شناسه پرداخت را پرداخت کنید. صورت حساب هایی که با کارتخوان پرداخت می شوند عبارتند از قبض های آب، برق، گاز و جریمه های رانندگی

پرداخت صورت حساب با کارتخوان

برای پرداخت قبض با کارتخوان باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. پس از کشیدن کارت با سرعت متوسط در قسمت مخصوص دستگاه و بالا آمدن صفحه تراکنش در آن، گزینه پرداخت قبض را انتخاب و تایید کنید.
  2. شماره شناسه قبض را وارد کرده و تأیید کنید.
  3. در مرحله بعد شماره شناسه پرداخت را وارد کرده و آن را تأیید کنید.
  4. پس از وارد کردن شماره شناسه پرداخت اطلاعات قبض شما که شامل شناسه پرداخت و مبلغ قبض است به شما نمایش داده می شود. اطلاعات آن را با قبض اصلی مقایسه کنید و اگر صحیح بود تأیید کنید.
  5. رمز کارت را وارد کرده و دکمه تأیید را بزنید.
  6. پس از انجام عملیات، رسید پرداخت قبض چاپ می شود آن را جدا کنید و به مشتری تحویل دهید.

چاپ آخرین تراکنش کارتخوان

گاهی اوقات ممکن است پس از خرید مشتری کاغذ دستگاه تمام شود و امکان چاپ رسید نباشد. در این شرایط برای این که موجب بی اعتمادی خریدار نشوید می توانید از گزینه چاپ آخرین تراکنش استفاده کنید. برای چاپ آخرین تراکنش باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. دکمه منو دستگاه را بزنید و گزینه فروشگاه را انتخاب کنید.
  2. رمز فروشگاه را وارد کنید و دکمه تأیید را بزنید. ( رمز فروشگاه در PSPهای مختلف یکسان نیست)
  3. گزارشات را انتخاب کرده و تأیید کنید.
  4. گزینه چاپ مجدد رسید را انتخاب کرده و تأیید کنید.
  5. گزینه خرید یا قبض را انتخاب کرده و تأیید کنید.
  6. در مرحله آخر رسید آخرین تراکنش چاپ می شود و می توانید آن را به مشتری تحویل دهید.

مزایای خرید با دستگاه کارتخوان

مزایای خرید با دستگاه کارتخوان عبارت است از:

  • دارندگان کارت می توانند بدون همراه داشتن پول نقد یا چک خرید کنند.
  • صاحبان دستگاه پوز می توانند به جای دریافت پول نقد از مشتری با کشیدن کارت حساب بانکی خود را شارژ کنند. این کار از لحاظ امنیتی بهتر است زیرا پول نقد کمتر در اختیار سارقان قرار می گیرد.
  • فروشندگان از شمردن پشت سرهم مقدار زیادی پول راحت می شوند.
  • امکان خطا در زیاد و یا کم شدن پول های نقد بر اثر شمارش و یا نگهداری وجود نخواهد داشت.
  • پس از کارت کشیدن رسید مشتری به صورت اتوماتیک و خودکار صادر می شود و تمام مشخصات مشتری هم چنین امضای او نیز ثبت می شود.
  • با کارتخوان دیگر نیازی نیست در ساعات پایانی روز پول صندوق را حمل کنید و بعدا به حساب بانکی خود حمل کنید.
  • در روند خرید یکی از مهم ترین عوامل انتقال آلودگی حذف می شود.
  • ریسک یا خطر دریافت پول یا چک تقلبی از خریدار از بین می رود.
  • نیازی به برگشت پول خرد یا درشت به مشتری نیست.

نحوه استفاده از امکانات دستگاه کارتخوان

تنظیمات هر کدام از دستگاه های کارتخوان با توجه به مدل و شرکت تأمین کننده متفاوت است. البته تنطیمات همه دستگاه های کارتخوان دارای اصول خاصی است بنابراین اگر با تنظیمات یک یا دو دستگاه آشنا شوید تنظیمات کارتخوان های دیگر را نیز می توانید انجام دهید

تنظیمات دستگاه کارتخوان به دو شیوه انجام می شود. یک نوع آن پیکربندی دستگاه پس از خرید و نصب است. نوع دیگر آن همگام سازی دستگاه کارتخوان با نرم افزارها و سخت افزارهای دیگر در یک سیستم پوز فروشگاهی است. تنظیمات نوع اول را می توانید با دکمه های F1 و F2 و  F3 انجام دهید. با این سه کلید می توانید به راحتی از امکانات دستگاه خود استفاده کنید.

کلید F1 مربوط به فروش شارژ، چاپ یا دریافت گزارش ها است. هریک از این زیرمنوهای نام برده شده خود دارای گزینه های دیگری نیز هستند. دکمه F2 مربوط به تنظیمات وای فای، تغییر رمز، تنظیمات چاپ رسید، فعال سازی رمز منوی F1، شروع به کار، درخواست خدمات، شروع و پایان شیفت، تنظیمات و لیست حساب ها و موارد دیگر است.

تنظیمات نوع دوم با یک سری نرم افزار انجام می شود و پیچیدگی بیشتری دارد. پیچیدگی این نوع تنظیمات به خاطر این است که تنوع در نرم افزارها زیاد است و صاحبان کسب و کار با توجه به نیاز و خواسته هایی که از دستگاه پوز دارند آن را انتخاب و تنظیم می کنند.

قابلیت دستگاه های کارتخوان جدید

استفاده از چند حساب در یک دستگاه

نسل های قدیمی کارتخوان تنها از یک حساب پذیرنده پشتیبانی می کردند اما کارت خوان های جدید بسته به نوع و مدل می توانند به چند حساب مستقل متصل شوند و پشتیبانی کنند. با این کارتخوان ها صاحب دستگاه می تواند با انتخاب شماره حساب دلخواه تراکنش های مشتریان را به حسابی که می خواهد هدایت کند.
امکانات دستگاه های کارتخوان جدید
این قابلیت برای مراکز پخش و هم چنین مراکزی که چند فروشنده یا شریک تجاری دارند کارآمد است و در مدیریت حساب‌ها تاثیرگذار است. پرداخت چند حسابی می تواند به صورت درصدی و خودکار انجام شود یعنی پس از این که مشتری تراکنش را انجام داد مبلغ تراکنش به صورت خودکار و بر اساس درصد تعیین شده به حساب های تعریف شده انتقال می‌ یابد.

امکان استفاده از کد یا شناسه پرداخت

برای حساب های بانکی که دارای کد یا شناسه پرداخت هستند در دستگاه های پوز جدید قابلیت ارزشمند دیگری نیز وجود دارد. شناسه دار کردن پرداخت ها باعث می شود پیگیری و ردیابی تراکنش های یک حساب ساده تر و تفکیک پذیرتر باشد.به همین دلیل تمامی قبوض پرداختی انرژی دارای شناسه هستند. به مرور زمان با پیشرفت بانکداری الکترونیک مشتریان حقیقی نیز به اهمیت این ویژگی پی بردند و پرداخت‌ های شناسه‌دار محبوبیت و افزایش بیشتری پیدا کردند.

اتصال به دستگاه بارکدخوان و QR

کارتخوان های قدیمی قادر به پشتیبانی و اتصال مستقیم به دستگاه بارکدخوان نبودند. نیاز داشتن به سخت افزار یا نرم افزار جانبی به عنوان مانعی برای استفاده از دستگاه بارکدخوان محسوب می شد. اکثر فروشندگان نیز تصور می کردند باید مانند مراکز خرید بزرگ یا سوپر مارکت ها دارای طیف وسیعی از خرده محصولات باشند  تا بارکدخوان به سهولت کسب و کار آن ها کمک کند.

کارت خوان های نسل امروز قابلیت اتصال مستقیم به بارکدخوان و اسکنر QR را دارند. البته در کنار بارکدخوان وجود یک سیستم جانبی مدیریت ورود محصولات به صندوق و حسابداری مرتبط با آن را آسان تر می‌ کند. فروشگاه هایی که یک محصول دارند و تنوع کالا در آن ها کم است اتصال مستقیم کارتخوان به بارکدخوان قابلیت ارزشمندی است.
بانک ها و سخت افزار های پشتیبانی کننده NFC  با حذف تدریجی کارت های بانکی استفاده از کارتخوانی که از این گروه خدمات جدید پشتیبانی کند را جدی تر می کند. کارتخوان های نسل جدید دارای فناوری NFC و QR هستند. بااین کارتخوان ها در آینده برای مجهز کردن فروشگاه به فناوری روز نیازی نیست برای دستگاه جدید هزینه کنید. هنگام خرید کارتخوان حتما به داشتن این دو قابلیت نیز دقت کنید.

قابلیت اتصال به چاپگر دوم

چاپگرهای حرارتی موجود روی کارتخوان درکنار مزایایی ازقبیل سرعت بالا و سهولت استفاده معایبی نیز دارند. به طور مثال رنگ جوهر کاغذهای حرارتی پایداری زیادی ندارد. از طرف دیگر برای فروشگاه های پرتراکنش تعویض پیوسته رل کاغذ می‌تواند کمی آزار دهنده باشد. قابلیت خروجی به چاپگر دوم علاوه بر این که فروشنده را قادر می کند در صورت بروز مشکل فنی در چاپر سرخود دستگاه به کارش ادامه دهد در مواقع مورد نیاز نیز می تواند فورا چاپ را با پرینتر متفاوت انجام دهد.
شرکت ها و سازمان هایی که فیش چاپ شده خاص دارند می توانند همین رسید را روی کاغذ با فرمت خاصی چاپ کنند. این قابلیت اهمیت زیادی دارد و سازمان ها و شرکت ها را قادر می کند در مدیریت رسیدها و فیش های کاغذی کارآمدتر عمل کنند.
نوشتهٔ پیشین
کدام بانک زودتر دستگاه پوز می دهد؟
نوشتهٔ بعدی
شایع ترین خطاهای دستگاه کارتخوان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button