آشنایی با انواع کارتخوان

انواع دستگاه پوز

امروزه به دلیل فراگیرشدن کارت های عضو شتاب و گسترش روش های پرداخت الکترونیک استفاده از دستگاه های پوز رواج بیشتری پیدا کرده است. استفاده از این دستگاه ها باعث می شود دیگر نیازی نباشد پول نقد زیادی جابه جا کنید.برای این که تشخیص دهید کدام کارتخوان برای کسب و کار شما مناسب است باید حتما نسبت به انواع آن آشنایی داشته باشید.

کارتخوان انواع مختلفی دارد. شرکت الهه نقش جهان از برترین های فروش آنلاین کارتخوان سیار در این مقاله قصد دارد شما را با انواع کارتخوان ثابت و سیارآشنا کند.

انواع کارتخوان ثابت

انواع کارتخوان ثابت عبارت است از:

کارتخوان تلفنی (Dial-Up)

ساده ترین و رایج ترین نوع کارتخوان، کارتخوان تلفنی است. این کارتخوان برای اتصال به شبکه بانکی از خطوط تلفن استفاده می کند. این دستگاه پوز بیشتر در قروشگاه های کوچک با تعداد تراکنش متوسط کاربرد دارد. کارتخوان تلفنی به سادگی و با اتصال تلفن فروشگاه به کارتخوان قابل استفاده است.

کارتخوان شبکه ای

کارتخوان شبکه ای برای اتصال به شبکه بانکی از اینترنت استفاده می کند. این نوع کارتخوان بیشتر در فروشگاه های زنجیره ای، مراکز خرید و فروشگاه هایی که تعداد تراکنش بالایی دارند استفاده می شود و هنگام پاسخ گویی سرعت مناسبی دارد.

کافی است از پورت پشت دستگاه کارتخوان یک کابل شبکه به محل سوئیچ یا مودم خود وصل کنید. در این حالت بدون نیاز به خط تلفن، دستگاه کارتخوان از طریق اینترنت به شبکه متصل شده و فرایند ارسال اطلاعات با سرعت بالا انجام می‌شود.

انواع کارتخوان

کارتخوان WiFi

این دستگاه پوز برای اتصال به اینترنت از امواج WiFi استفاده می‌کند. از کارتخوان WiFi برای مکان هایی مانند رستوران، کافی شاپ و مراکز خرید می توان استفاده کرد. این دستگاه کارتخوان به خوبی با سرعت کارتخوان‌های متصل به Lan کار می‌کند و تا شعاعی که برد فرستنده وای‌فای آن را پوشش می‌‌دهد قابلیت جابجایی دارد. کارتخوان WiFi به کابل کشی برای تلفن یا شبکه نیاز ندارد به همین خاطر نیازی به چند خط تلفن همراه نیز ندارد.

کارتخوان متصل به رایانه‌ (PC-Pos)

 این نوع کارتخوان را می توان به سیستم های کامپیوتری متصل کرد. در این دستگاه عملکرد کارتخوان با فرمان رایانه صورت می‌گیرد. با صدور فاکتور در سیستم حسابداری فروشنده، دستور انجام تراکنش به همراه مبلغ و سایر اطلاعات مورد نیاز از رایانه به کارتخوان منتقل می شود. در این حالت دستگاه تنها درصورتی رسید چاپ می کند که تراکنش با موفقیت انجام شده باشد و مبلغ سند از حساب مشتری کسر شده باشد. هم زمان، کارتخوان اطلاعات لازم برای رایانه را نیز جهت ثبت در سیستم حسابداری ارسال کرده تا اطلاعات عملیات مالی انجام شده به سیستم برگشت داده شود.

کارتخوان بلوتوثی

در حال حاضر با ایجاد راه های ارتباطی آسان و سریع استفاده از بلوتوث محدود شده است به همین خاطر از این دستگاه پوز زیاد استفاده نمی شود. دستگاه پوز بلوتوثی ترکیبی از کارتخوان سیار یا سیم کارتی و دستگاه پوز اینترنتی است. بستر ارتباطی کارتخوان بلوتوثی مانند سایر کارتخوان ها خط تلفن یا اینترنت است و با اینترنت راه اندازی می شود. دستگاه پوز بلوتوثی به کمک بلوتوث تا شعاع معینی امکان جابجایی دارد. یکی از ویژگی هایی که هنگام خرید کارتخوان بلوتوثی باید به آن توجه کنید برد دستگاه است. استفاده از این دستگاه اگرچه رایج است اما طرفدار زیادی ندارد. از کارتخوان بلوتثی بیشتر در رستوران ها،کافی شاپ ها و سایر فروشگاه ها استفاده می شود.

انواع کارتخوان سیار

از انواع کارتخوان سیار می توان به کارتخوان اندرویدی، پکس، نیوپوز، وریفون اشاره کرد. هر کدام از این کارتخوان ها ویژگی منحصر به فردی دارند که در ادامه برای شما توضیح می دهیم.

کارتخوان بی سیم (دستگاه Pos سیم کارتی)

برای اتصال این نوع دستگاه به شبکه بانکی به یک سیم کارت تلفن همراه که قابلیت ارسال و دریافت داده از طریق اینترنت بر روی آن فعال است نیاز است. استفاده از کارتخوان بی سیم محدودیت مکانی ندارد و در هر نقطه ای که تحت پوشش اپراتور تلفن همراه باشد قابل استفاده است. از این دستگاه پوز می توان برای شرکت های پخش، تحویل حضوری و پیک استفاده کرد.

انواع کارتخوان سیار

از این نوع کارتخوان می توان در کشورهای اطراف نیز استفاده کرد. اگر بخش مهمی از تجارتتان به کشورهای همسایه مربوط است می توانید از این نوع کارتخوان استفاده کنید. کارتخوان سیار برای اتصال به اینترنت از داده ی موبایل استفاده می کند. پشت این کارتخوان مانند موبایل محلی برای قرار دادن سیم کارت وجود دارد و دستگاه قادر است با فناوری GPRS اطلاعات را ارسال کند. اکثر این دستگاه های پوز باتری هم دارند بنابراین می توان آن را بدون محدودیت به هر نقطه ای منتقل کرد. این دستگاه پوز به دلیل سهولت در جابه جایی به کارتخوان بی سیم مشهور است.

کارتخوان جیبی یا موبایلی (MPOS)

کارتخوان جیبی یا موبایلی در چند سال گذشته مورد توجه کسب و کارهای زیادی قرار گرفته اند. کارتخوان جیبی بیشتر برای کسب وکارهایی کاربرد دارد که محل تسویه با مشتری جای ثابتی ندارد و نمی توانند از کارتخوان های رایج رومیزی استفاده کنند.برای کسب و کارهایی که تراکنش خیلی کم دارند به گونه ای که برای شرکت‌های PSP جذابیتی جهت ارائه یک دستگاه کارتخوان ندارند نیز می توان از این دستگاه پوز استفاده کرد. صدها دلیل دیگر وجود دارد که نشان می دهد دستگاه های کارتخوان فعلی پاسخ گوی نیاز پرداختی تمام کسب ‌و کارها نیست و برای کامل کردن این چرخه باید به راهکارهای دیگری نیز فکر کرد. یکی از این راهکارها کارتخوان موبایلی است. MPOS ها در ظاهر شبیه به موبایل اند اما ازموبایل کوچک ترند و یک شکاف مخصوص کارت کشیدن نیز دارند. کارتخوان جیبی از طریق بلوتوث به موبایل یا تبلت وصل می شود و امکان پذیرش کارت های بانکی را مهیا می کند.

کارتخوان اندرویدی

جدیدترین فناوری در حوزه کارتخوان، کارتخوان اندرویدی است. این دستگاه امکانات گوناگونی دارد و برای طیف وسیعی از مشتریان می توان از آن استفاده کرد. دستگاه پوز اندرویدی از کارتخوان های سیار است و سامانه عامل آن اندروید است. این دستگاه صفحه نمایشگر تمام لمسی دارد و تمام قابلیت های دستگاه اندرویدی مانند موبایل یا تبلت را دارد. دستگاه پوز اندرویدی را می توان یک موبایل یا تبلت دانست که به لوازم کارتخوان پیشرفته مجهز است. از قابلیت های مهم دستگاه پوز اندرویدی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دوربین
  • چاپگر
  • اسکنر ۲ بعدی
  • وای فای
  • کارت حافظه جانبی
  • نرم افزارهای مربوط به مشتریان
  • GPRS
  • بلوتوث
  • بارکدخوان
  • نصب نرم افزارهای مالی و حسابداری
  • RFID

کارتخوان اندرویدی برای شرکت های پخش، امدادی، رستوران ها، حمل و نقل، سرویس در محل مشتری قابل استفاده و سفارشی سازی است.

برای این که تصمیم بگیرید از کدام کارتخوان استفاده کنید و کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است باید با انواع دستگاه پوز آشنایی داشته باشید. دستگاه های کارتخوان، به نسبت متوسط عمر حضور در بازار پرداخت الکترونیک، از سایر ابزارهای این حوزه پرتغییرتر بوده و با شتاب بیشتری مسیر پیشرفت را طی می‌ کنند.

ساختار فنی کارتخوان از سایر ابزار های عمومی پرداخت مانند خودپرداز ساده تر است. از طرف دیگر چون به تعداد بیشتری از این دستگاه ها نیاز است تولید اقتصادی و انبوه آن اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این سهولت استفاده از آن چالشی است که توسعه دهندگان همیشه با آن درگیرند.

نوشتهٔ پیشین
رونمایی از خط تولید کارتخوان‌های هوشمند توسن‌تکنو با حضور معاون رئیس‌جمهور
نوشتهٔ بعدی
کارتخوان مجازی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button