گم شدن دستگاه کارتخوان

گم شدن دستگاه کارتخوان

چنان چه در طول ۶۰ روزهیچ تراکنشی به واسطه دستگاه کارتخوان صورت نگیرد شرکت PSP گم شدن آن را محرز می داند.پس از گذشت ۶۰ روز دفاتر فروش و نمایندگی های دستگاه کارتخوان موظف اند تا پیگیری های لازم را انجام دهند.در ادامه در مورد گم شدن و سرقت دستگاه کارتخوان به شما بیشتر توضیح می دهیم.

کدام نوع از دستگاه های کارتخوان بیشتر در معرض گم شدن هستند؟

همان طور که می دانید دستگاه های کارتخوان در دو نوع هستند:دستگاه کارتخوان ثابت و دستگاه کارتخوان سیار.
کارتخوان های سیار با سیم کارت و شبکه اینترنتی کار می کنند اما کارتخوان های ثابت اصولا با اتصال یک خط تلفن منحصر به فرد کار می کنند.از کارتخوان های سیار می توان در هر مکانی استفاده کرد زیرا قابلیت جابه جایی دارد.به همین خاطر احتمال گم شدن دستگاه کارتخوان سیار نسبت به ثابت بیشتر است.
متقاضیان کارتخوان سیار باید ودیعه ای نزد بانک به عنوان سپرده داشته باشند تا وثیقه ای جهت امانت داری باشد.تا وقتی دستگاه نزد فرد باشد پول گرفته شده به عنوان ودیعه در حساب وی بلوکه خواهد شد.زمانی که فرد دستگاه را به صورت سالم به بانک تحویل دهد می تواند ودیعه را برداشت کند.با این قانون افراد در قبال نگهداری از دستگاه کارتخوان سیار احساس مسئولیت بیشتری می کنند.

گم کردن دستگاه کارتخوان

دلایل عمده گم شدن دستگاه کارتخوان

کسب وکار هایی که مکان ثابت ندارند و به صورت سیار از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند به دلایل کم دقتی،مشغله زیاد،جابه جایی های زیاد ممکن است دستگاه کارتخوان خود را گم کنند.از دلایل دیگر گم شدن دستگاه کارتخوان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  عدم بازرسی های دوره ای
  •  فقدان مدیریت درست برای کارتخوان های مفقودی
  • تغییر صنف و حوزه کاری افراد
  •  عدم بازرسی دوره‌ای و متناوب دستگاه‌های کارت‌خوان به‌منظور رفع خرابی، ارتقای نرم‌افزاری و … که منجر به غیرقابل استفاده شدن دستگاه‌ها و درنهایت صفرشدن تراکنش آن‌ها می‌شود.
  •  جابه‌جایی، تغییر مکان، تغییر صنف، ورشکستگی و… از بزرگ‌ترین دلایل مفقود شدن دستگاه‌ها است.
  •  عدم وجود ساز کار مناسب در شرکت‌های پرداخت‌های برای مدیریت بحران در دستگاه‌های مفقودی.
  • عدم سیاست‌گذاری مناسب در نهادهای ذیر ربط(به‌عنوان نمونه قرار دادن دستگاه کارت‌خوان بدون دریافت هزینه و یا بلوکه کردن مبلغ در حساب و …

مگر می‌شود دستگاهی که در اختیار پذیرنده است مفقود شود؟

برای بسیاری از افراد سؤال است مگرمی شود دستگاهی که در اختیار پذیرنده است مفقود شود؟ در این جا می توان گفت در ساده ترین حالت بحث ریالی مطرح است. اگر مشتری هنگام دریافت دستگاه کارتخوان هزینه آن را پرداخت کند هیچ گاه این دستگاه گم نمی شود.اما متأسقانه دقیقا عکس این قضیه در حال اتفاق افتادن است.بانک در مفقود شدن دستگاه کارتخوان هیچ گونه ضررو زیانی نمی کند پس قطعا تلاشی هم در این راستا نخواهد کرد. شرکت پرداخت اصلی‌ترین گزینه برای ضرر این موارد است که آن‌ها نیز به دو صورت اقدام می‌کنند در صورت داشتن پیمانکار، هزینه آن از شرکت فوق کسر می‌شود و در صورت داشتن شعب نیز ضرر و زیان آن بر عهده خود شرکت پرداخت است.

علاوه بر این بانک ها سعی در جذب منابع ارزان قیمت دارند.ارزان ترین منبع جذب سرمایه برای بانک ها از نظر نویسنده دستگاه کارتخوان است.بانک ها در بازار رقابتی امروز بدون در نظر گرفتن کیفیت فقط در حال افزایش دستگاه در محل پذیرنده هستند.اگر گزارش موثقی از پذیرنده های تک دستگاهی و چند دستگاهی ارائه می شد خیلی خوب بود تا مشخص شود بازاریابی شعب بانک ها به کدام سمت متمایل است ؟
بازاریابی و تحویل دستگاه بدون در نظرگرفتن رکن‌های اساسی بازاریابی، بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای از سمت پذیرنده درنهایت منجر به بالا رفتن آمار دستگاه‌های مفقودی می‌شود.

نکته امید بخش این است که پذیرندگان دستگاه‌های کارتخوان بی‌سیم در اکثر موارد مبلغی را به‌عنوان تضمین نزد بانک بلوکه می‌ کنند و در هر زمان با عودت دادن دستگاه در صورت عدم نیاز می‌توانند مبلغ بلوکه‌شده خود را آزاد کنند که این امر منجر به ایجاد حس مسئولیت‌پذیری به دستگاه کارت‌خوان می‌ شود اما عکس این موضوع در خصوص دستگاه‌های کارتخوان ثابت صدق می‌کند که پذیرندگان بدون هیچ‌گونه ضمانتی و به‌صورت رایگان پایانه فروش خود را تحویل می‌گیرند و از آن استفاده می‌نمایند مطمئناً در این شرایط و با توجه به عدم رضایت پذیرنده از دستگاه احساس مسئولیت و نگهداری در مقایسه با دستگاه بی‌سیم در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. این جا باید پرسید:
چه تفاوتی بین دستگاه بی‌سیم و ثابت وجود دارد که برای اولی هزینه بلوکه می‌شود و برای دومی خیر؟ مگر تفاوت قیمتی این دو مدل دستگاه چقدر است؟

نکات امنیتی جهت جلوگیری از ریسک های استفاده از دستگاه کارتخوان

استفاده از دستگاه های کارتخوان خطرات و ریسک هایی نیز با خود به همراه دارد.چنان چه این خطرات نادیده گرفته شود ضرر و زیان زیادی به همراه خواهد داشت.در ادامه چند مورد از مسائل امنیتی که برای جلوگیری از سرقت اطلاعاتتان باید به آن توجه داشته باشید را بیان می کنیم:
• هنگام خرید و کشیدن کارت با استفاده از دستگاه کارتخوان، اطراف خود را نگاه کنید سپس رمز عبور را وارد کنید.
• حتی الامکان خودتان رمز کارت را وارد کنید و از دادن رمز به فروشنده خودداری کنید.
• فرایند تراکنش را به دقت و به صورت کامل انجام دهید.
• در زمان انجام تراکنش مضطرب نشوید.
• پس از هر خرید، رسید آن را نزد خود نگه دارید و در زمان مناسب، ارقام آن ها را با خریدهایی که انجام داده اید چک کرده تا اطمینان یابید هیچ مغایرتی با هم ندارند.
• رمز کارت خود را به حافظه خود بسپارید و هرگز آن را روی کارت و یا در کیف کارت خود قرار ندهید.
• متاسفانه برخی افراد کارت را همراه با کیف و رمز آن تقدیم فروشنده می کنند. که این کار بسیار بی احتیاطی است. کلاهبرداران زیادی از سادگی افراد سوء استفاده کرده و موجودی حساب آن ها را برداشت می کنند.

نوشتهٔ پیشین
بهترین مدل کارتخوان سیار
نوشتهٔ بعدی
ارتباط ۲.۵ میلیون ابزار پرداخت الکترونیکی بی هویت قطع شد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button