نکات امنیتی مهم هنگام استفاده از کارتخوان

نکات امنیتی مهم هنگام استفاده از کارتخوان

استفاده از دستگاه کارتخوان در کنار این‌که خرید و فروش را برای افراد راحت‌تر کرده است زمینه را برای سوء استفاده تعدادی از افراد سودجو فراهم کرده است بنابراین هنگام استفاده از دستگاه پوز باید حتما یک سری نکات امنیتی را رعایت کنید. در اکثر فروشگاه‌ها هنگام خرید با کارت معمولا رمز را فروشنده وارد می‌کند. همین موضوع دشواری‌ و کلاهبرداری‌های زیادی را به وجود می‌آورد. مجموعه الهه نقش جهان از برترین‌های فروش کارتخوان در این مقاله قصد دارد راهکارهایی به شما معرفی کند تا با انجام آن از وقوع این کلاهبرداری‌ها پیشگیری کنید.

از رمز خود حفاظت کنید: رمزی برای کارت خود بگذارید که به سادگی قابل حدس زدن نباشد. اشتباهی که اکثر افراد انجام می‌دهند این است که شماره تلفن، تاریخ تولد و رمز‌های راحت را برای کارت خود انتخاب می‌کنند. کلاهبرداران و هکرها برای حدس زدن رمز شما اول به سراغ چنین اعدادی می‌روند. رمز باید ترکیبی از حروف، شناسه‌ها و اعداد بی‌ربط باشد. پس از این‌که کارت خود را دریافت کردید به عابر بانک بروید و حتما رمز آن را تغییر دهید.

از یادداشت کردن رمز کنار کارت و قرار دادن برگه رمز در کیف کارت اکیدا خودداری کنید. ترجیحا رمز کارت خود را هر سه یا چهار ماه تغییر دهید. تا جایی که امکان دارد هنگام خرید در فروشگاه‌ها خودتان رمز را وارد کنید و از اعلام آن به فروشنده خودداری کنید. هرگز رمز خود را صدای بلند در فروشگاه اعلام نکنید.

از ارائه دادن اطلاعات محرمانه خود به سایر افراد خودداری کنید: اطلاعات کارت مانند: رمز اول، رمز دوم و CVV2 خود را به هیچ وجه در اختیار افراد دیگر قرار ندهید. از سپردن کارت خود به دیگران خودداری کنید و در صورتی که مجبور به این کار شدید حتما رمز کارت خود را تغییر دهید. هیچ گاه رسید دریافتی از دستگاه خودپرداز را در محل رها نکنید. در صورت بروز اشکال در عملیات بانکی، از افراد غریبه کمک نخواهید. از گرفتن عکس از کارت خود و ارسال آن روی اینترنت برای سایر اشخاص اکیدا خودداری کنید. به ایمیل ها و پیامک‌هایی که به عنوان بانک این اطلاعات را از شما می خواهند هرگز پاسخ ندهید.

در شرایط لازم برای مسدود کردن کارت خود اقدام کنید: در شرایطی که کارتتان گم یا دزیده می‌شود حتما در اسرع وقت برای مسدود کردن آن اقدام کنید. برای مسدود کردن کارت می‌توانید به شعب بانک صادر کننده یا سایت اینترنتی بانک مراجعه کنید یا با میز امداد بانک صادر کننده کارت تماس بگیرید. داشتن رمز دوم برای مسدود کردن کارت الزامی است.

ارسال پیامک خود را فعال کنید: اگر تاکنون پیامک حساب خود را فعال نکرده اید حتما در اسرع وقت به بانک مربوطه مراجعه کنید و فعال کنید. ارسال پیامک حین انجام تراکنش‌ها باعث می‌شود از سوءاستفاده‌های احتمالی به موقع آگاه شوید و جلوی آن را بگیرید. در شرایطی که متوجه سوء استفاده از حساب خود شدید حتما در اسرع وقت برای عوض کردن رمز خود اقدام کنید.

فعال کردن پیامک حساب برای افزایش امنیت

برای انتقال وجه از پایانه فروش استفاده نکنید: برای انتقال وجه به حساب خود یا دیگران به هیچ وجه از پایانه فروش استفاده نکنید. از پایانه فروش تنها برای خرید، مانده گیری و پرداخت قبض استفاده کنید. هرگز برای پر کردن حساب جاری خود از پایانه فروش استفاده نکنید.

برای دریافت شماره شبا تنها به سایت بانک خود مراجعه کنید: هرگز برای دریافت برای شماره شبا به سایت بانک دیگری مراجعه نکنید. برای اطلاع از شماره شبا به شعبه یا سایت اینترنتی بانک افتتاح کننده حساب مراجعه کنید. . بانک مسئولیتی برای جبران خسارت مشتریانی که شماره شبای مقصد را اشتباه ثبت کرده اند، قبول نمی‌کند.برای انجام عملیات انتقال وجه شتابی از همراه بانک استفاده نکنید.

برای انتقال وجه نیازی به استفاده از منو انگلیسی نیست: اگر شخصی شما را ترغیب کرد از منوی انگلیسی استفاده کنید شک کنید. تنها کلاهبرداران ادعا می‌کنند برای انتقال وجه باید از کارت ارزی استفاده کرد و شما را ترغیب می‎‌کنند از منوی انگلیسی استفاده کنید. منوی انگلیسی تنها برای بهره برداری مسافران خارجی ایجاد شده و برای انتقال وجه نیازی به استفاده از منوی انگلیسی نیست.

در جریان آخرین نکات امنیتی و کلاهبرداری‌ها باشید: سایت پلیس فتا( www.cyberpolice.ir )منبع مفیدی برای دریافت آخرین تهدیدات و نکات امنیتی است. در سایت‌ بانک‌ها نیز نکات ایمنی مهم هنگام بهره برداری از خدمات بانکداری الکترونیک وجود دارد که بهتر است هر چند وقت یک بار به سایت مراجعه کنید و نکات مهم را بخوانید. برای ثبت مغایرت‌ها نیز می‌توانید از شماره ۲۹۹۹۱ استفاده کنید.

از سپردن دستگاه کارتخوان خود به افراد ناشناس خودداری کنید: مأمورین تعمیر کارتخوان از شرکت مربوطه کارت شناسایی دارند. هرگز دستگاه خود را به افراد ناشناس و نابلد نسپارید.

در ادامه نکات امنیتی دیگر را به صورت خلاصه برای شما آورده ایم:

  • پرداخت‌های اینترنتی را در مکان‌های عمومی مانند کافی نت یا کامپیوتر افراد ناشناس انجام ندهید.
  • هنگام دریافت پاکت کارت از شعبه به سلامت و عدم پارگی آن دقت کنید.
  • بدون خروج قطعی از اینترنت بانک، هیچ گاه کامپیوتر را ترک نکنید.
  • بعد از دریافت کارت، شماره ۱۶ رقمی آن را حتما یادداشت کنید.
  • در صورت ناموفق بودن تراکنش، رسید مربوطه را تا حصول اطمینان از کسر نشدن وجه از حساب خود نگه دارید.
  • در صورتی که کارت بانکی بدون استفاده دارید، آن را خرد کرده و نابود کنید.
  • هنگام انجام خرید یا پرداخت قبض در اینترنت، حتما از صفحه کلید مجازی برای وارد کردن مرز خود استفاده کنید.
  • هنگام پرداخت اینترنتی در سایت‌ها، دقت کنید آدرس سایت با https آغاز شود.
  • هرگز به تقاضاهایی که از طریق ایمیل یا پنجره های pop-up اطلاعات شخصی شما را می خواهند پاسخ ندهید.

نکات امنیتی مهم هنگام استفاده از عابربانک

هنگامی که مقابل عابر بانک عملیات بانکی مانند برداشت وجه انجام می‌دهید، دقت کنید فردی که پشت سر شما است فاصله معقولی با شما داشته باشد. صفی که برای عابربانک تشکیل می‌شود باید از فاصله یک تا دو متری پشت استفاده‌کنند آغاز شود در غیر این‌صورت بدون خجالت از او بخواهید عقب‌تر بایستد. در شب از مراجعه به خودپرداز‌هایی که در مکان‌های تاریک و کم رفت و آمد هستند خودداری کنید. زمانی که جلوی دستگاه خودپرداز قصد وارد کردن رمز دارید، به گونه‌ای جلوی دستگاه قرار بگیرید که کسی نتواند صفحه کلید و رمزی که وارد می‌کنید را ببیند.

نکات مهم استفاده از خودپرداز

رمز را باید خودمان وارد کنیم یا فروشنده؟

از نظر قانونی فروشنده باید کارتخوان را به گونه‌ای در پیشخوان قرار دهد که فروشنده خود بتواند رمز را وارد کند. در تلویزیون هم این موضوع بارها توسط مسئولان بانک و نیروی انتظامی گفته شده است. برخی فروشنده‌ها به دلایلی مانند دردسترس نبودن پریز برق، کارت را از مشتری گرفته و خودشان رمز را وارد می‌کنند. جدیدا فروشنده‌ها از دستگاه‌های کوچک دیگری برای وارد کردن رمز استفاده می‌کنند تا خریدار بتواند خودش رمز کارت را وارد کند.

نوشتهٔ پیشین
نحوه اتصال کارتخوان به ترازو
نوشتهٔ بعدی
صاحب یک دستگاه کارتخوان رایگان بی سیم شوید، حتی بدون پروانه کسب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button