تفاوت کارتخوان سیار تملیکی یا امانی

تفاوت کارتخوان سیار تملیکی یا امانی

یکی از مهم ترین سؤال افراد هنگام خرید کارتخوان این است که تفاوت کارتخوان شخصی با بانکی چیست؟ در این مقاله ما به شرح کارتخوان های سیار تملیکی و بانکی پرداخته و مزایا و معایب هرکدام را برای شما نام می بریم.

تفاوت کارتخوان شخصی و بانکی

در گذشته و حدود ۵ سال پیش مالکیت تمامی کارتخوان ها اعم از سیار و کارتخوان ثابت، در اختیار بانک ها بود و تنها بانک ها به متقاضیان کارتخوان می دادند. در حال حاضر این طور نیست و شخص خودش می تواند کارتخوان خریداری کند.

تفاوت کارتخوان شخصی و بانکی

کارتخوان امانی

گرفتن کارتخوان از بانک در کنار مزایای که داشت، معایبی نیز دارد که در ادامه به طور مفصل برای شما شرح می دهیم.

معایب کارتخوان های امانی بانکی

محدود بودن تعداد آن: یکی از مهم ترین عیب های کارتخوان های بانکی، محدود بودن تعداد آن بود. در این روند شما برای گرفتن کارتخوان سیار یا هر کارتخوان دیگری باید زمان زیادی منتظر می ماندید تا بانک به شما کارتخوان دهد. گاهی اوقات حتی ۳ ماه طول می کشید تا کارتخوان به دست صاحب کسب و کار برسد. این که متقاضی، سه ماه کارتخوان نداشته باشد و نتواند تراکنش های مالی خود را با آن انجام دهد، ضرر بدی به کسب و کارش وارد می کرد.

استفاده از کارتخوان های اشتراکی: در این بین عده ای از کارتخوان اشتراکی استفاده می کردند که این موضوع خود مشکلات زیادی ایجاد می کرد مانند: شایعه مالیات و حساب کتاب های به هم ریخته.

پیچیده بودن شرایط: از دیگر معایب کارتخوان بانکی می توان به داشتن شرایط پیچیده و خواستن مدارک مختلف اشاره کرد. این مدارک عبارتند از: جواز کسب، موجودی حساب، نداشتن چک برگشتی و … علاوه براین مدارک شما برای گرفتن کارتخوان سیار باید مبلغی حدود ۱ تا ۴ میلیون در حساب بلوکه کنید. مبلغ دقیق بستگی به نوع بانک و شعبه دارد. با این شرایط سخت، بسیاری از کسب و کارهایی که جواز کسب و مکان ثابت نداشتند اما تراکنش های بالایی داشتند مجبور بودند از کارتخوان های اشتراکی یا اجاره ای استفاده کنند.

معایب کارتخوان بانکی

داشتن سقف تراکنش مد نظر بانک: بانک ها هنگام تحویل کارتخوان، انتظار دارند به جای دستگاهی که رایگان به متقاضی می دهند، تراکنش مالی تعیین شده ای انجام دهد تا آن ها نیز از دادن کارتخوان سود کنند. با این شرط بسیاری از کسب و کارهایی که همیشه تراکنش بالا ندارند با مشکل روبرو می شود. بانک کارتخوان را از کسب و کارهایی که سقف تراکنش مدنظر را ندارند گرفته و به متقاضی دیگری می دهد.

مزایا و محاسن کارتخوان امانی

در کنار معایب گفته شده، تنها مزیت کارتخوان بانکی این است که پشتیبانی همیشگی و ماهیانه دارد. به اختصار به این پشتیبانی، PM گفته می شود. از آن جایی که مالک کارتخوان امانی خود بانک است، بانک برای اموال خود ارزش قائل شده و در صورت خرابی یا مشکل حتما آن را رفع می کند.این پشتبانی مستمر دو علت دارد:

  • مهم ترین علت آن قطع نشدن روند تراکنش مالی است.
  • دومین علت آن گم نشدن دستگاه و ردگیری آن در صورت گم شدن است.

کارتخوان شخصی

کارتخوان های تملیکی که از شرکت ها خریداری می کنید، معمولا از نوع سیارهستند. این کارتخوان ها مدل های مختلفی دارند و اکثرا برای شرکت فناوا کارت و فناپ هستند. کارتخوان های شخصی، تقریبا همه بانک ها را به جز: بانک کشاورزی، پست بانک و انصار در سوییچ فناوا پشتیبانی می کنند.

کارتخوان شخصی سیار

مزایا و محاسن کارتخوان شخصی

نداشتن شرایط سخت: مهم ترین مزیت کارتخوان تملیکی، نداشتن شرایط سخت است. این کارتخوان را می توانید تنها با پر کردن فرم استشهاد محلی بگیرید و نیازی به جواز کسب ندارد. بانک ترجیح می دهد کارتخوان را در اختیار کسی قرار دهد که مکان ثابت و تراکنش خوبی داشته باشد. شرکت ها چون دستگاه را به شما می فروشند، دیگر نگران جابه جایی آن و داشتن تراکنش نیستند و حداقل مدارک را از مشتری می گیرند.

داشتن تنوع بالا: کارتخوان های شخصی تنوع بالاتری نسبت به کارتخوان امانی دارند. در بازار دستگاه های متنوعی وجود دارد که بنا به سلیقه شخصی خود می توانید مدلی که مدنظرتان هست را خریداری کنید. در بازار می توانید کارتخوان ارزان و قدیمی تا کارتخوان اندرویدی و موبایل پوز پیدا کنید. این تنوع زیاد باعث شده، شرکت ها با هم رقابت کنند که به نفع متقاضیان است.

سرعت بالای تخصیص: از مزیت دیگر کارتخوان تملیکی می توان به سرعت بالای تخصیص آن اشاره کرد. در شرکت فناوا شما بین ۵ تا۷ روز و در شرکت فناپ تا ۲ روز می توانید دستگاه خود را دریافت کنید. موجودی شرکت ها برای کارتخوان ها نسبت به بانک ها بیشتر است. بعد از این که مدارک تان توسط شاپرک تأیید شد، دستگاه به دست شما می رسد.

عدم بلوکه شدن پول در حساب: با کارتخوان شخصی دیگر نیازی نیست پولی در حساب خود بلوکه کنید.

معایب کارتخوان شخصی

کارتخوان های تملیکی چون مالکیت ندارند گم شدن یا خراب شدن آن بر عهده خود متقاضی است و شرکت ها مسئولیتی در این باره قبول نمی کنند.

نوشتهٔ پیشین
مزایا و معایب خودپرداز های شخصی چیست؟
نوشتهٔ بعدی
برگزاری اولین همایش بیمه با حضور ریاست بیمه آرمان و هیأت همراه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button