نکات مهم در نگهداری از دستگاه کارتخوان

نگهداری از کارتخوان

برای استفاده صحیح از کارتخوان باید با نحوه استفاده صحیح و نگهداری از آن آشنا باشید. با استفاده صحیح از کارتخوان دیگر مجبور به پرداخت هزینه تعمیرات کارتخوان نمی شوید. استفاده صحیح از کارتخوان اهمیت زیادی دارد زیرا هر گونه مشکل جانبی در کارتخوان منجر به بروز اختلال در سیستم مالی و شغلی شما می شود. برخی از کسب وکارها به شدت به کارتخوان وابسته اند به گونه ای که با خراب شدن دستگاه، خرید و فروش شان متوقف می شود به همین خاطر توصیه می شود قبل از استفاده از دستگاه نحوه استفاده صحیح از آن را آموزش ببینید. برای آشنایی با نکات مهمی که هنگام استفاده از کارتخوان باید در نظر داشته باشید با الهه نقش جهان همراه باشید.

هنگام تحویل کارتخوان قطعات آن را چک کنید

هنگام خرید کارتخوان حتما تمامی قطعات آن را چک کنید تا مطمئن شوید سالم است.

چک کردن قطعات کارتخوان

از تعمیر سرخود دستگاه خودداری کنید

کارتخوان به شبکه مالی کل کشور وصل است و اطلاعات مهمی در آن است به همین خاطر امینت بالایی دارد. هر گونه دستکاری یا بازکردن پیچ های دستگاه منجر به قفل شدن سیستم آن می شود. در صورتی که دستگاه هر گونه مشکلی پیدا کرد از تعمیر سرخود آن خودداری کنید.

کارتخوان را در جایگاه مناسبی قرار دهید تا ضربه نبیند

کارتخوان حساسیت بالایی دارد به همین دلیل کوچک ترین ضربه به آن باعث قفل شدن سیستم آن می شود. دستگاه کارتخوان خود را در جای مناسبی قرار دهید تا ضربه یا آسیب نبیند.

هنگام خراب شدن دستگاه از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید

از آن جایی که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است کارتخوان را از شرکتی خریداری کنید که پشتیبانی ۲۴ ساعته داشته باشد تا بتوانید به محض خراب شدن دستگاه از آن ها کمک بگیرید و مشکل تان در سریع ترین حالت ممکن رفع شود.

استفاده از پشتیبانی کارتخوان در صورت خراب شدن

لیبل سریال کارتخوان را سالم نگه دارید

هر دستگاهی یک لیبل سریال دارد که مانند شناسنامه عمل می کند. هنگام خرید دقت کنید شماره سریال دستگاه روی آن هک شده باشد. شماره سریال دستگاه را از طریق منوی نرم افزاری نیز می توان رویت و چاپ کرد. بودن شماره سریال دستگاه برای دریافت خدمات پس از فروش الزامی است بنابراین سعی کنید آن را سالم نگه دارید. هنگام خراب شدن دستگاه می توانید شماره سریال را به مرکز پشتیبانی بگویید و خدمتی که نیاز دارید را دریافت کنید.

در ادامه نکات جزئی دیگری که هنگام استفاده از کارتخوان باید رعایت کنید را نام می بریم:

  • از ورود آب یا رطوبت به دستگاه جلوگیری کنید.
  • هنگامی که ازدستگاه استفاده نمی شود، کارتخوان را در فضای خیلی سرد مانند داخل ماشین یا مغازه طولانی مدت به صورت خاموش رها نکنید.
  • اگر دستگاه را در محیط سرد خاموش رها کرده اید آن را در یک محیط گرم تر (۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) قرار دهید و صبر کنید قطعات داخلی آن با محیط هم دما  و گرم شود. سپس دستگاه را روشن کنید.
  • برای محافظت از صفحه نمایش دستگاه آن را در زیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید.
  • اگر تجربه کافی ندارید از دستکاری تنظیمات دستگاه خودداری کنید.
  • بازه خاموشی دستگاه را حداقل ۵ دقیقه و حداکثر ۱۸۰ دقیقه تنظیم کنید.
  • در صورتی که پیام های غیرعادی بر روی دستگاه مشاهده کردید برای جلوگیری از سواستفاده احتمالی با تعمیرکاران مجاز و نمایندگی ها تماس بگیرید.
  • از ریختن مایعات بر روی دستگاه، زمین خوردن پایانه، گرم شدن زیاد دستگاه یا محیط، در معرض گرد و خاک و.. بودن پایانه تا حد امکان جلوگیری کنید.
  • در کارتخوان های بی سیم با توجه به اینکه سیم کارت پایانه صرفاً بر روی دستگاه کار می کند، از درآوردن و جا زدن زیاد سیم کارت جداً خودداری کنید.

نگهداری از قطعات کارتخوان

در ادامه قطعات کارتخوان را برای شما نام برده و نکات مهم نگهداری از آن را برای شما نام می بریم:

هد مغناطیسی دستگاه را تمیز کنید

هد مغناطیسی قطعه کوچکی است که هنگام کشیدن کارت از روی نوار سیاه رنگ اطلاعات بانکی شما را می خواند. عملکرد این هدها خیلی حساس است و دارای طول عمر مشخصی هستند. این هد ها به دلیل گرد و غبار یا کثیفی ممکن است عملکردشان دچار اختلال شود. از وارد کردن کارت های غیربانکی و سایر اشیا در این قسمت خودداری کنید. ماهی یک بار یک پد یا دستمال مرطوب را به الکل آغشته کنید و به آرامی قسمت مربوط به کشیدن کارت را با آن تمیز کنید. با این کار آلودگی های احتمالی هد از بین می رود. این کار را زمانی که دستگاه خاموش است انجام دهید.

نگهداری از باتری دستگاه

در کارتخوان ها معمولا دو باتری تعبیه شده است. یکی از باتری ها در قسمت داخلی دستگاه قرار دارد و وظیفه تأمین جریان الکتریکی کارتخوان را برعهده دارد. باتری داخلی قابل مشاهده نیست و تنها تعمیرکار می تواند به آن دسترسی پیدا کند. باتری دوم را هنگام بازکردن پشت دستگاه مشاهده می کنید.

باطری دستگاه پوز

انواع باتری ها

باتری هایی که در وسایل الکتریکی استفاده می شوند ۳ نوع دارند که شیوه نگهداری از هر کدام متفاوت است:

باتری های نیکل کادمیوم

باتری های نیکل کادمیوم باید هر چند هفته یک بار به صورت دائم شارژ و دشارژ شوند در غیر این صورت عمر مفید باتری کاهش پیدا می کند. در باتری های نیکل کادمیوم باید صبر کرد باتری کامل تخلیه شود سپس شارژ کنید. پس از این که کامل شارژ شد می توانید آن را از برق جدا کنید.

باتری های نیکل متال هیبرید

این باتری ها مانند نیکل کادمیوم هستند اما حساسیت کم تری نسبت به شارژ و دشارژ دارند.

باتری های لیتیوم یون

باتری های لیتیوم یون جدیدترین باتری های موجود در بازار هستند که در بسیاری از وسایل مانند گوشی های هوشمند دیده می شوند. شارژ و دشارژ شدن این باتری ها اهمیت زیادی ندارد و بر روی عملکرد آن اثری ندارد. در صورت شارژ شدن زیاد یا استفاده نکردن از آن ها با وجود داشتن شارژ کامل در طولانی مدت کارایی شان کاهش می یابد. امروزه باتری اکثرکارتخوان ها از نوع لیتیوم یونی است بنابراین نیازی به رعایت شارژ و دشارژ کامل ندارند. هنگام استفاده از کارتخوان های با این باتری باید حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • دستگاه را به مدت ۱ الی ۲ ساعت با شارژ مناسب، شارژ کنید.
  • بعد از این که کارتخوان را تحویل گرفتید و کامل شارژ کردید بررسی کنید چقدر شارژ نگه می دارد و از کارکرد صحیح آن مطمئن شوید.
  • تا زمانی که شارژ باتری به ۱۵ درصد نرسیده است آن را شارژ نکنید.
  • برای شارژ کردن کارتخوان تنها از شارژرهایی با مشخصات  ۹V-1A و ۹V-2A استفاده کنید زیرا استفاده از شارژر نامناسب باعث آسیب دیدن دستگاه می شود.
  • دستگاه را برای همیشه روشن نگه ندارید. حداکثر زمان خاموشی برای دستگاه های پوز ۱۸۰ دقیقه و حداقل ۵ دقیقه است.
  • هنگام روشن شدن دستگاه یا بالا آمدن نرم افزار آن هرگز باتری دستگاه را از آن جدا نکنید.
  • سوکت شارژر حساس است بنابراین هنگام اتصال کابل شارژ به دستگاه احتیاط لازم را داشته باشید. وارد شدن فشار و جازدن اشتباه سوکت باعث صدمه دیدن آن می شود و مشمول گارانتی نیست.

اگر به مدت طولانی یک هفته یا بیشتر از کارتخوان استفاده نمی کنید پس از این که باتری کامل تخلیه شد، آن را از کارتخوان جدا کنید و در محل خشک و خنک نگه داری کنید. از قرار دادن باطری در محیط های گرم، مرطوب و دارای گرد و غبار خودداری کنید. هرگز باتری را کنار اجسام فلزی قرار ندهید. زمانی که دستگاه روشن است باتری اصلی آن را جدا نکنید.

قبل از شارژ مجدد باتری‌های NI-CD و NI-MH باید گهگاهی آن را به طور کامل تخلیه کنید. برای این کار، هنگام کار با دستگاه باید به‌صورت مستقیم از شارژ باتری استفاده کنید و پس از پایان کار و خاموش شدن دستگاه، جهت شارژ مجدد باتری آن را به برق وصل کنید.

محافظت از محل سیم کارت

هر کارتخوانی دارای یک یا چند جای سیم کارت است. جای سیم کارت دستگاه معمولا در زیر باتری دستگاه قرار دارد. برای محافظت از محل سیم کارت به موارد زیر توجه کنید:

  • سیم کارت را دقیق در جای خودش قرار دهید و اجازه دهید خشاب کامل بسته شود.
  • از وارد شدن فشار به محل نصب سیم کارت اکیدا خودداری کنید.
  • از قرار دادن دستگاه در محیط هایی که آلودگی دارند یا گرد و غبار و مایعات ریخته است جلوگیری کنید.
  • هرگز با دست های خیس یا روغنی با دستگاه کار نکنید.
  • از قراردادن سیم کارت های نانو و میکرو در داخل دستگاه جلوگیری کنید زیرا محل سیم کارت ها مطابق با اندازه معمولی سیم کارت تعبیه شده است.

نگهداری از محل رول کاغذ

رول کاغذ وظیفه چاپ رسید برای عملیات بانکی را دارد و بروز مشکل در آن عملکرد دستگاه را تحت تأثیر قرار می دهد و ایجاد مشکل می کند. برای جلوگیری از بروز مشکل برای رول کاغذ حتما نکات زیر را رعایت کنید:

  • تا حد امکان از ورود گرد و غبار به داخل دستگاه جلوگیری کنید.
  • پس از مدتی استفاده از دستگاه ممکن است بر روی محفظه قرار گرفتن رول کاغذ، گرد و غبار یا پودر جدا شده از پرینت بنشیند و باعث ایجاد اختلال شود به همین خاطر باید هر از چند گاهی با فشار باد ملایم یا دستمال آغشته به الکل این ناحیه را تمیز کنید.
  • به ضخامت کاغذ و رنگ چاپی که استفاده می کنید دقت کنید. استفاده از رول کاغذها با رنگ چاپ آبی به علت ضخامت زیادی که دارند هرگز توصیه نمی شود.
نوشتهٔ پیشین
دلایل تراکنش ناموفق چیست؟
نوشتهٔ بعدی
کارتخوان ثابت بخرم یا سیار؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button