دلایل تراکنش ناموفق چیست؟

دلایل تراکنش ناموفق چیست؟

تراکنش در لغت به معنای معامله می باشد. به اجرای دستورات در سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی تراکنش می گویند که می تواند موفق یا ناموفق باشد. حتما شما هم برایتان پیش آمده است که با خطای تراکنش ناموفق هنگام خرید مواجه شوید. در این شرایط مجبور می شوید کارت خود را دوباره روی کارتخوان بکشید. در ادامه انواع خطای های تراکنش را برای شما نام برده و دلیل هر کدام را بیان می کنیم.

تراکنش ناموفق چیست؟

هنگام تراکنش و خرید درخواست از سوئیچ کارت بانک پذیرنده عبور می کند و برای بانک صادر کننده کارت ارسال می شود. زمانی که از سوئیچ بانک صادرکننده کارت پاسخی به مرکز شتاب داده نشود مشتری خدمتی که تقاضا کرده است را دریافت نمی کند و تراکنش ناموفق می شود.

تراکنش ناموفق چیست؟

انواع خطاهای تراکنش

خطاهای تراکنشی انواع مختلفی دارد. از انواع خطاهای تراکنشی می توان به خطای پذیرندگی؛ خطای کاربری؛ خطای صادر کنندگی؛  خطای شاپرکی و خطای کسب وکار اشاره کرد.

خطای کاربری

خطای کاربری عمده ترین دلیل بروز خطاهای کارتخوان سیار و ثابت است. طبق آماری که درآذرماه ۱۳۹۶ به دست آمد خطای کاربری ۸۷/۶۷ درصد از کل خطاهای تراکنشی را شامل می شود. خطای کاربری به عملکرد شبکه پرداخت ارتباطی ندارد و ناشی از عملکرد دارنده کارت مانند کمبود موجودی یا فراموشی رمز است

خطای شاپرکی

خطای شاپرکی کمترین سهم، حدود ۰.۰۲ درصد را در کل تراکنش ها دارد. این خطا مربوط به سوئیچ شرکت شاپرک است.

خطای پذیرندگی

یکی دیگر از خطاهای سیستم تراکنش آنلاین خطای پذیرندگی است. این خطا مربوط به سوئیچ شرکت ارائه کننده خدمات پرداخت است و زمانی اتفاق می افتد که تراکنش از دید شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک ناموفق باشد. شرکت شاپرک هر ماه عملکرد شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت را از منظر تراکنش ناموفق حوزه پذیرندگی بررسی می کند و تراکنش های صحیح شرکت ها و دقت عملکردشان را با یکدیگر مقایسه می کند.

انواع خطاهای تراکنش

این شرکت تعداد کل تراکنش های هر شرکت psp را محاسبه می کند تا مشخص شود کدام شرکت عملکرد بهتری داشته است. بر اساس گزارشی که شرکت شاپرک در آذرماه سال ۱۳۹۶اعلام کرد، شرکت پارسیان جایگاه نخست را از نظر عملکرد و نسبت خطای پذیرندگی به مجموع تراکنش ها دارد.

خطای صادرکنندگی

خطای صادرکنندگی مربوط به بانک صادرکننده یا شبکه شتاب می باشد.

خطای کسب و کار

خطای کسب وکار بر اثر راهبری سیستم و بدون دخالت ذی نفعان است.

افزایش خطاهای پرداخت درگاه های بانکی

در مرداد و شهریور سال ۱۳۹۹ خطاهای پرداخت به طور قابل توجهی در دستگاه های کارتخوان ثابت و سیار افزایش یافت. همیشه در بازه های زمانی کوتاه به دلایلی تراکنش های ناموفق افزایش یافته است اما این بار بیشتر طول کشید و فروشگاه های زیادی را تحت تأثیر قرار داد. از خطاهای پرداخت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرداخت نامعتبر است.
  • مبلغ پرداخت نامعتبر است.
  • اطلاعات پرداخت صحیح نیست.
  • مبلغ تراکنش با مبلغ سبد خرید یکسان نیست.

ابتدا شرکت های پرداخت مشکل را به سمت برنامه نویس ها پاس می دادند اما پس از گذشت مدتی، زیاد شدن تراکنش های ناموفق را تأیید کردند و مشکل را از قدیمی بودن مرورگرها دانستند. پس از جمع آوری گزارش نتیجه ای که حاصل شد این بود که احتمالا مشکل ناشی از پاک شدن کوکی در مرورگر کاربران است.

پس از بررسی های انجام شده دلایل زیر برای مشکلات تراکنش اعلام شد:

  • باگ در مرورگرها و از بین رفتن کوکی
  • دستکاری در شبکه توسط اپراتورهای اینترنت می‌تواند روی ذخیره سازی کوکی‌ها اثر بگذارد
  • اگر هاست شما در خارج از ایران است تعداد تراکنش ناموفق زیادی خواهید داشت.
  • تغییرات در نسخه PHP یا پیکربندی سرورها می‌تواند روی ذخیره سازی کوکی‌ها اثرگذار باشد.
  • درگاه‌های پرداخت یا شاپرک ممکن است تغییراتی در شبکه پرداخت داده باشند.
  • تاخیر در همگام سازی سرورهای درگاه‌های پرداخت که باعث می‌شود تاییدیه پرداخت صادر نشود.
نوشتهٔ پیشین
تست سلامت دستگاه کارتخوان سیار
نوشتهٔ بعدی
نکات مهم در نگهداری از دستگاه کارتخوان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button