تست سلامت دستگاه کارتخوان سیار

تست سلامت قطعات مختلف کارتخوان

یکی از کارهایی که قبل از خرید کارتخوان سیار باید انجام دهید تست سلامت دستگاه کارتخوان است. هرکارتخوانی از قطعات مختلفی تشکیل شده است که برای هرقطعه روش متفاوتی برای تست وجود دارد.

تست قطعات کارتخوان

 به‌صورت کلی اگر دستگاه سیار فرایند یک تراکنش را از مرحله کارت کشیدن تا صدور رسید چاپی به‌درستی انجام دهد دستگاه شما در وضعیت سلامت قرار دارد. دستگاه کارتخوان از قطعات مختلفی تشکیل شده است. قطعاتی که روشی برای تست آن وجود دارد عبارت است از:

  • چاپگر حرارتی
  • غلتک چاپگر
  • حد مغناطیسی کارتخوان
  • پنل لمسی (در مدل‌های دارای صفحه‌نمایش لمسی)
  • صفحه‌کلید (Keypad) کارت‌خوان
  • محافظ صفحه‌نمایش (معمولاً از جنس PVC سخت به حالت طلقی و فاقد انعطاف)
  • باطری کارتخوان (باطری داخلی و خارجی کارتخوان)
  • درب محفظه رول کاغذ
  • درب باطری (درب پشت دستگاه محفظه باطری)
  • ماژول سیم‌کارت کارتخوان
  • آداپتور کارت‌خوان یا شارژر
  • صفحه‌نمایش کارتخوان

تست سلامت دستگاه کارتخوان

تست هد مغناطیسی کارتخوان

هد مغناطیسی یکی از قطعات کلیدی کارتخوان است که بدون آن دستگاه بدون استفاده است. هر هد مغناطیسی بر اساس نوع و مدل دستگاه، طول عمر مشخصی دارد که با واحد تعدا خواندن کارت بیان می شود به طور مثال طول عمر یک هد ۱۰۰۰۰۰ بار است. هد مغناطیسی کارتخوان از جنس استیل و بسیار مقاوم است بنابراین احتمال خرابی آن کم است. فروشنده قبل از فروش دستگاه حتما توسط تراکنش های شاخص قطعه را تست می کند سپس در اختیار شما قرار می دهد.

هد مغناطیسی کارتخوان قابل مشاهده نیست و کارخانه سازنده آن را در شیار مربوط به کشیدن کارت جای گذاری می کند. این وسیله را بسیار ساده می توان تست کرد. کافی است یک بار کارت بانکی را در شیار دستگاه بکشید و خرید کنید چنان چه دستگاه به عملیات کارت کشیدن آن واکنش نشان داد یعنی سالم است.

تست چاپگر حرارتی کارتخوان

چاپگر حرارتی کارتخوان را معمولا می توان با اولین تراکنش تست کرد چون پس از هرتراکنش کارتخوان رسید را چاپ می کند و این عملکرد نشان می دهد پرینتر سالم است. چاپگر کارتخوان از نوع حرارتی است به گونه ای که نیاز به کارتریج یا شارژ جوهر ندارد و تنهابا سوزاندن کاغذهای مخصوص اطلاعات را درج می کند. کیفیت رسید چاپ توسط پرینتر به کیفیت رول کاغذ و میزان شارژ باطری بستگی دارد و به سلامت پرینتر ارتباط ندارد. چنان چه رسید هایی که توسط دستگاه چاپ می شوند کیفیت مناسبی ندارد ابتدا باطری خود را کامل شارژ کنید یا آداپتور را وصل کنید. اگر باز هم چاپ کیفیت مناسبی نداشت، چاپگر را با رول های کاغذ با کیفیت بهتر تست کنید.

تست چاپگر حرارتی کارتخوان

تنظیمات پیکربندی کارتخوان

برای پیکربندی سوییچ وریفون ابتدا دستگاه را روشن کنید پس از این که دستگاه بالا آمد F4 را فشار دهید تا وارد منو شوید. اکنون وارد سرپرست شوید اگر ورژن اپ دستگاه شما ۴٫۰٫۴ می باشد رمز ۶۴۰۲ و اگر بالا تر است لازم است برای دریافت رمز سرپرست  از ربات استفاده کنید. بعد از وارد کردن رمز سرپرست وارد تنظیمات شوید و پیکربندی بانکی را فشار دهید.

تست پرینتر دستگاه

پس از این که دکمه پاور را زدید بلافاصله بعد از فشار دادن دکمه پاور دستگاه روشن می شود. در مرحله بعد دکمه منو را بزنید تا دستگاه در حالت بایوس قرار بگیرد. در منو ۴ حالت داریم. اگر روی Prn Pos Info زدید، دستگاه پرینت گرفت و برگه  تحویل شما داده شد دستگاه سالم است. کارتخوان را باید از نظر سخت افزاری که شامل Cpu، چند بیت بودن و چند مگابایتی بودن DDR نیز می شود چک کنید.

تست غلطک چاپگر کارتخوان

وقتی دستگاه را باز کنید غلطک و چاپگر کارتخوان را نیز مشاهده می کنید. بهتر است از سلامت غلطک نیز اطمینان حاصل کنید. غلطک معمولا به درب محفظه رول کاغذ کارتخوان متصل است و پس از باز کردن درب آن را مشاهده می کنید. به لحاظ فیزیکی چک کنید غلتک چاپگر، ریختگی نداشته باشد. چنان چه تراکنش تست شما در مرحله قبل با موفقیت انجام شد و رسید به درستی از دستگاه خارج شد، غلتک سالم است. دستگاه بدون غلتک غیرقابل استفاده خواهد بود و درب محافظ آن بدون غلتک بسته نمی شود. غلتک چاپگر کارتخوان از قطعات پر مصرف کارتخوان است که بهتر است در دوره های زمانی مشخص تعویض شود.

تست درب محفظه رول کاغذ کارتخوان

درب محفظه رول کاغذ کارتخوان توسط اتصالات پلاستیکی به بدنه اصلی کارتخوان متصل می شود. برای اطمینان یافتن از سالم بودن این درب باید تنها محل های اتصال را مشاهده کنید و از سلامت فنر مربوط به ضامن بازکننده درب اطمینان حاصل کنید.

تست صفحه نمایش کارتخوان

صفحه نمایش سالم پیکسل سوخته ندارد. پیکسل سوخته به صورت خطوط افقی یا عمودی بدون نور در صفحه کارتخوان نمایش داده می شود. ابتدا پیکسل های دستگاه را بررسی کنید، داخل LCD  را نگاه کنید، چنان چه پیکسل سفیدی مشاهده نکردید دستگاه سالم است.

تست صفحه نمایش کارتخوان

محافظ صفحه‌نمایش کارتخوان

صفحه نمایش کارتخوان معمولا از جنس PVC سخت است و حالت طلقی و فاقد انعطاف دارد. محافظ صفحه نمایش را با محافظ سلفون شکل که روی طلق رای جلوگیری از خش افتادن طلق نصب می‌شود اشتباه نگیرید. این طلق محافظ از تماس مستقیم شما با صفحه حساس نمایشگر lcd جلوگیری می‌کند و در دستگاه های آکبند نباید خط و خش داشته باشد اما در کارتخوان های استوک وجود خط و خش طبیعی است.

تست باطری داخلی کارتخوان

باطری داخلی کارتخوان از قطعاتی است که مشتری نمی تواند آن را ببیند اما کارتخوان های سیار به سادگی می توانید آن را تست کنید. باطری داخلی کارتخوان یک قطعه کاملا مصرفی است و بر اساس نوع مصرف، باید به صورت دوره ای توسط سرویس کارهای مجاز تعویض شود. برای تست باطری داخلی دستگاه ابتدا باید باطری اصلی دستگاه را از بدنه اش جدا کنید، پس از گذشت چند ثانیه آن را مجددا به کارتخوان وصل کنید و روشن کنید. چنان چه باطری دستگاه تمام شده باشد دستگاه خودکار به حالت Tamper می رود و دیگر قابل استفاده نیست. چنان کارتخوان شما تمپر شد برای تعویض باطری داخلی باید به سرویس کار مجاز مراجعه کنید.

کم نگه داشتن شارژ

اگر دستگاه شما کمتر از ۶ ساعت در حالت استفاده مداوم شارژ را نگه می دارد باید باطری کارتخوان خود را تعویض کنید. باطری کارتخوان های سیار معمولا می توانند تا ۴۸ ساعت در حالت استندبای شارژ نگه دارند اما این موضوع برای همه کارتخوان ها صدق نمی کند. زمان نگهداری شارژ برای هر کارتخوان می تواند متفاوت باشد به طور مثال کارتخوان های پکس که در دو  دو حالت کارتخوان ثابت و سیار هستند معمولا تا دو ساعت می توانند شارژ نگه دارند زیرا عمده استفاده از آن ها در حالت ثابت و متصل به برق است. نکته دیگری که لازم است بدانید این است که برخی کارتخوان ها مانند کارتخوان وریفون تنظیماتی دارند که اگر ۳۰ دقیقه از دستگاه استفاده نشد، دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش شود و باطری کارتخوان شما سالم است بنابراین باطری خود را فورا عوض نکنید، ابتدا قابلیت های کارتخوان خود را دقیق بررسی کنید.

درب باطری کارتخوان سیار

محل قرار گیری باطری در کارتخوان به دو شکل است. شکل اول دستگاه هایی است که باطری کارتخوان به شکل قسمتی ازبدنه دستگاه طراحی شده است مثل مدل وریفون ۶۸۰ شکل دوم کارتخوان هایی است که باطری دستگاه یک قطعه کاملا مستقل است. این باطری داخل دستگاه قرار می گیرد و توسط یک درب جداگانه روی آن پوشانده می شود مانند مدلوریفون ۶۷۵. در حالت اول باید چک کنید ضامن محل اتصال باطری با بدنه کارتخوان آسیب ندیده باشد زیرا اگر آسیب دیده باشد باطری به راحتی از دستگاه جدا می شود. در حالت دوم درب محفظه باطری اهمیت زیادی نداردو تنها کاربرد آن زیبایی و جلوگیری از ورود غبار به دستگاه است.

تست صفحه کلید کارتخوان

تست صفحه کلید کارتخوان بسیار ساده است و به صورت فیزیکی می توان آن را تست کرد. برای تست باید پس از روشن کردن دستگاه، صدای صفحه کلید را از طریق تنظیمات فعال کنید. سپس تمامی دکمه ها را بفشارید و از عملکرد آن مطمئن شوید. برخی دکمه‌های تابع ممکن است عملگر نباشند و صرفاً صدای بیپ تولید کنند.

تست سالم بودن صفحه کلید کارتخوان

تست باطری خارجی کارتخوان

باطری خارجی کارتخوان به عنوان باطری اصلی و قلب تپنده کارت خوان شما است. این باطری تأمین انرژی مورد نیاز کارتخوان را برعهده دارد. برای تست باطری اصلی کارتخوان، پس از این که دستگاه را دریافت کردید، آن را به مدت ۸ ساعت کامل شارژ کنید. در زمان شارژ از کارتخوان استفاده نکنید. هم چنین از شارژ مستمر و قرار دادن دائمی آداپتور در کارتخوان خودداری کنید.

پس از این که کارت خوان کامل شارژ شد آن را از برق جدا کنید. اگر باطری سالم باشد طولانی شارژ می شود و طولانی تخلیه می شود. پس از این که کامل شارژ شد می توانید از آن استفاده کنید. بسته به نوع دستگاه، تعداد تراکنش و نوع باطری، دستگاه پس از شارژ باید حداقل ۳۰ تراکنش را پاسخ گو باشد. با توجه به این که هر کارتخوانی فرق دارد، تعداد تراکنش معمول کارتخوان را از تکنسین مربوطه بپرسید. بررسی نگهداری شارژ باطری بر اساس ساعت معیار مناسبی برای سالم بودن آن نیست زیرا تنها روش بودن دستگاه مقدار خاصی باطری مصرف می کند. جستجوی آنتن و پرینتر هم نیاز به انرژی دارد.

چنان چه باطری کارتخوان سالم نباشد یا کامل شارژ نشده باشد، دستگاه در زمان پرینت خودکار خاموش می شود یا رسید را چاپ نمی کند. علاوه بر این اگر باطری کامل شارژ نشده باشد یا خراب باشد پس از جدا کردن آداپتور، کارتخوان خودکار خاموش می شود. گاهی اوقات باطری سالم است اما از آداپتور مناسبی برای شارژ آن استفاده نشده است که در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.

تست آداپتور یا شارژر کارتخوان

همان طور که حتما می دانید آداپتور جزو قطعات کارتخوان نیست و از لوازم چانبی کارتخوان است. آداپتور اهمیت زیادی دارد زیرا عدم عملکرد صحیح آن موجب آسیب به کارتخوان وباطری آن می شود. یک آداپتور سالم باید باطری را به آرامی و در زمان معقول شارژ کند. علاوه بر این باطری شارژ شده در زمان معقولی تخلیه شود. سوکت شارژر نری و مادگی را تست کنید و از سلامت فیزیکی آن اطمینان حاصل نمایید.

تست پنل لمسی کارتخوان سیار

پنل لمسی در همه کارتخوان ها وجود ندارد و تنها در برخی کارتخوان ها از جمله وریفون ۶۸۰ وجود دارد. برای تست پنل لمسی کافی است تنها قسمت های مختلف صفحه نمایش را لمس کنید وبا بررسی دستگاه، میزان سلامت پنل را ارزیابی کنید. دقت کنید برخی دستگاه ها دارای قلم و صفحه لمسی هستند اما اپلیکیشن نرم‌افزاری طراحی شده برای مدل مربوطه از صفحه لمسی پشتیبانی نمی‌کند بنابراین در صورت عدم واکنش دستگاه به لمس نمی توان گفت پنل لمسی دستگاه آسیب دیده است.

نوشتهٔ پیشین
خطای تم پری
نوشتهٔ بعدی
دلایل تراکنش ناموفق چیست؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button