آموزش نحوه اتصال کارت خوان به حساب بانکی

آموزش نحوه اتصال کارت خوان به حساب بانکی

راه اندازی کارتخوان و اتصال آن به حساب بانکی کار سختی نیست. الهه نقش جهان شرکت کارتخوان اصفهان در این مقاله نحوه اتصال کارتخوان به حساب بانکی را به شما یاد خواهد داد. دستگاه های پوز به راحتی با سرویس های مختلف دیگر ادغام می شوند. ویژگی های این دستگاه ها از نظر صنعت های مختلف مانند رستوران ها یا خرده فروشی ها متفاوت است.

گام های راه اندازی دستگاه کارتخوان

برای راه اندازی دستگاه کارتخوان باید مراحل زیر را طی کنید:

  • با در نظر گرفتن فضای کسب و کار خود نرم افزار مناسبی جهت کار با کارتخوان پیدا کنید.
  • وارد نرم افزار شوید.
  • پایگاه داده محصولات خود را ایجاد کنید.
  • کارمندان و کاربران جدید اضافه کنید.
  • سیستم های پرداخت خود را تنظیم کنید.

تنظیمات دستگاه کارتخوان با کلید های اصلی

اگرچه دستگاه های پوز متفاوت تنظیمات و پیکربندی های مختلفی دارند اما اساس کار آن ها یکی است.شما با دریافت راهنمایی قادر خواهید بود تنظیمات را برای دستگاه کارتخوان خود انجام دهید و آن را راه اندازی کنید. هر دستگاه کارتخوانی جهت پیکربندی دارای کلیدهای اصلی به نام F و منو (MENU) می باشد.دستگاه های کارتخوان به اینترنت نیاز دارند.کارتخوان های ثابت با اتصال به خط تلفن،wifi یا دستگاه های سیار می توانند با استفاده از سیم کارت به اینترنت وصل شوند.

آموزش نحوه اتصال کارت خوان به حساب بانکی

تنظیمات دستگاه کارتخوان با توجه به انواع مختلف آن ها با یکدیگر متفاوت است.به طور مثال در برخی دستگاه ها با فشردن دکمه منو وارد تنظیمات می شویم اما در برخی از دستگاه های دیگر با فشردن دکمه F این کار انجام می شود. برای تنظیمات دستگاه آن چه اهمیت دارد توانایی درک گزینه هایی مانند سرویس، تغییر رمز، تنظیم چاپ رسید و تنظیمات حساب ها، گزارشات و غیره است که کاربر با توجه به نیاز خود هر یک را زده و وارد تنظیمات داخلی آن دستگاه می شود. برای تنظیمات نرم افزاری دستگاه نیز پس از اتصال دستگاه به کامپیوتر و اینترنت، ورود به منو و ثبت رمز، فعال کردن تنظیمات شبکه و آی پی می توان با توجه به اطلاعات دریافتی از دستگاه، تنظیمات را در نرم افزار انجام داد.

نقش کلید F در دستگاه پوز با سیستم عامل ویندوز

اکثر دستگاه های کارتخوان کلید های F1 و F2 را دارند.F1 شامل سه گزینه فروش شارژ،چاپ مجدد و گزارشات می شود.

  • گزینه شارژ شامل منوی ۴ گزینه ای در رابطه با خرید از اپراتورها و سپس مبلغ مورد نظر و فشردن تایید و در نهایت چاپ رسید است.
  • گزینه چاپ مجدد اجازه چاپ مجدد رسید را به شما می دهد.
  • قسمت گزارشات ۵ زیرمنو دارد:تراکنش موردنظر> شماره پیگیری > چاپ رسید
    اطلاعات تراکنش ها > گزارشات، لیست حساب ها، اطلاعات تراکنش ها و سرجمع > تاریخ شروع – پایان > چاپ رسید
    سرجمع > چاپ رسید
    استعلام خرید > شماره پیگیری > چاپ رسید
    شیفت > انتخاب شیفت > اطلاعات تراکنش ها > گزارشات / شیفت > انتخاب شیفت > سرجمع > و نهایتا چاپ رسید.
  • با فشردن کلید F2 پیام لطفا رمز را وارد کنید ظاهر می شود.این پیام چهار گزینه دارد:درخواست سرویس،تغییر رمز،تنظیم چاپ رسید،تنظیمات حساب
  • درخواست سرویس شامل گزینه های درخواست کاغذ،پیگیری مغایرت،خرابی پایانه می باشد و پس از انتخاب هریک > چاپ رسید
  • تغییر رمز > رمز جدید / تاییدیه رمز
  • تنظیم چاپ رسید دارای گزینه های با تایید پذیرنده، چاپ رسید خودکار وبدون چاپ رسید
  • تنظیمات حساب ها > لیست حساب ها دارای گزینه های تنظیم به عنوان حساب پیش فرض، تنظیم تعداد تراکنش واریزی، تنظیم مبلغ تراکنش واریزی می باشد.

تنظیمات راه اندازی دستگاه پوز

برای راه اندازی دستگاه های کارتخوان باید به محل قرار گیری آنها (در مورد دستگاه کارتخوان ثابت)،خارج کردن دستگاه از پک آن،بررسی دکمه ها و پورت های آن،قرار گیری کاغذ رول در دستگاه،نصب سیم کارت در مورد دستگاه های کارتخوان سیم کارتی توجه کرد.

محل قرارگیری دستگاه کارتخوان ثابت

کارتخوان های ثابت باید حتما در محلی صاف قرار بگیرند به گونه ای که هیچ گونه لغزشی نداشته باشند.هم چنین وضعیت قرار گیری آن ها باید به گونه ای باشد که خطر افتادن از روی سطح برایشان وجود نداشته باشد.این دستگاه ها باید دور از نور مستقیم خورشید باشند و در معرض مکان هایی که خطر برق دارد قرار نگیرند.

خارج کردن دستگاه از پک بسته بندی

اگر داخل جعبه دستگاه کارتخوان را باز کنید یک دستگاه ترمینال، آداپتور، سیم خط تلفن و سیم برق، باتری و کاغذ رولی جهت چاپ و غیره (با توجه به نوع و مدل دستگاه های کارتخوان)در آن مشاهده می کنید.تمامی این لوازم باید دارای کاور پلاستیکی باشند و آن ها را با دقت بیرون بیاورید تا صدمه نبیند.

دکمه های دستگاه کارتخوان

دکمه های یک دستگاه کارتخوان باید سالم،واضح با رنگ بندی های مختلف باشد که بتوان تنظیمات آن را به راحتی انجام داد.دکمه های دستگاه کارتخوان معمولا از لحاظ تعداد،رنگ بندی و غیره متفاوت هستند.

دکمه های دستگاه کارتخوان

 

یک دستگاه کارتخوان شامل دکمه‌های زیر است:

  • ۱۲ دکمه صفحه کلید (اعداد ۰ تا ۹ و دکمه‌های ستاره و مربع)
  • ۶ دکمه انجام دهنده تابع عملیاتی ازF0 تا F5 در سمت راست صفحه نمایش
  • ۴ دکمه برای برنامه ریزی دستگاه در قسمت بالای صفحه کلید و پایین صفحه نمایش
  • سه دکمه رنگی زرد، قرمز و سبز رنگ برای انجام عملیات
  • دکمه خاموش و روشن کردن دستگاه
  • یک دکمه آلفا در بالای صفحه کلید و وسط دکمه‌های برنامه ریزی

سمت راست دستگاه محل کشیدن کارت است. بالای دستگاه و زیر صفحه نمایش، مکان قرار گرفتن کاغذ رول است که با زدن دکمه‌ای و فشار دادن آن می‌توانید این قسمت را باز کنید. هم چنین در قسمت کناری بالا سمت راست نمایشگر، یک چراغ LED قرار دارد که نشان می‌دهد دستگاه روشن است.

پورت های دستگاه را چک کنید

برای این که دستگاه را به برق و خط تلفن وصل کنیم باید از پورت های آن استفاده کنیم. در زیر دکمه‌های رنگی مخصوص انجام عملیات، چند پورت وجود دارد که توسط آن‌ها می‌توانید دستگاه را به تلفن و برق متصل کنید. ابتدا برق را به دستگاه اتصال دهید تا از کار کردن صحیح آن مطمئن شوید. سپس پورت USB اینترنت را وصل کنید. اگر قرار است از خط تلفن برای دستگاه استفاده کنید، به جای اتصال پورت یو اس بی به مودم، آن را به خط تلفن وصل کنید.

کاغذ رول را در دستگاه قرار دهید

کاغذ رول کار مهمی انجام می دهد. با این کاغذ دو رسید پرداخت برای شما و مشتری چاپ می شود. برای قرار دادن کاغذ در دستگاه باید در پشت دستگاه  (پشت صفحه نمایش و بالای دستگاه) با فشار دادن دکمه ای و بیرون کشیدن آن، قفل محفظه را باز کنید و کاغذ رول را در درون آن قرار دهید.

آموزش نحوه اتصال کارت خوان به حساب بانکی

رمز های پذیرنده، پشتیبان، مدیر دستگاه و فروشگاه کارتخوان

در حال حاضر تقریبا ۱۲ شرکت psp در حوزه پولی و مالی فعالیت دارند که واسطه بین بانک ها و مشتریان تجاری هستند. این شرکت ها خدمات بانکی را برای عموم مردم پیاده سازی می کنند. هر کدام از شرکت های psp نرم افزار مخصوص به خود را برای دستگاه های کارتخوان طراحی می کنند بنابراین رمز پذیرنده دستگاه کارتخوان، رمز پشتیبان دستگاه کارتخوان، رمز مدیر دستگاه کارتخوان و رمز فروشگاه دستگاه کارتخوان مربوط به هر کدام متفاوت است. برای اطلاع از ۴ رمز پذیرنده، پشتیبانی، مدیر دستگاه و فروشگاه کارتخوان باید با پشتیبانی هرکدام تماس بگیرید و رمز های مربوط به دستگاه خود را دریافت کنید. شماره پشتیبانی شرکت های psp در رسید چاپ شده از دستگاه کارتخوان شما موجود است.

سیم کارت را درون دستگاه کارتخوان سیار سیم کارتی قرار دهید

اگر کارتخوان سیار سیم کارتی خریدید باید سیم کارت را به درستی درون دستگاه قرار دهید. برای این کار دستگاه باید خاموش باشد. پشت دستگاه محفظه ای وجود دارد درب آن را بردارید و باتری را جدا کنید تا محل قرارگیری سیم کارت را مشاهده کنید.جایگاه قرارگیری سیم کارت بستگی به نوع دستگاه کارتخوان سیم کارتی دارد. پس از این که سیم کارت را وارد کردید درب محفظه را بگذارید و کارتخوان را روشن کنید. از این کارتخوان می توانید در اکثر کسب وکارها مانند هتل،رستوران یا فروشگاه استفاده کنید.

اجزای دستگاه کارتخوان

یک دستگاه خرید مدرن و کامل کارتخوان چندین جزء نرم افزاری و سخت افزاری دارد از جمله:

  • مانیتور، کامپیوتر یا تبلت
  • نرم افزارهای EPOS
  • دستگاه کارتخوان
  • صندوق پول
  • چاپگر رسید
  • بارکد خوان یا بارکد اسکنر

آموزش کار با کارتخوان

پس از این که مشتری کالاهای خود را انتخاب کرد قیمت آن را محاسبه کردیدپس از آن مشتری کارت می کشد و مبلغ محاسبه شده را روی کارتخوان وارد می کند. سپس مشتری رمز را وارد کرده و  کارتخوان با بانک صادر کننده کارت اتصال برقرار می کند.پس از انجام شدن تراکنش به صورت موفق می توانید رسید خود را دریافت کنید.

تنظیمات دستگاه کارت خوان سداد ، پاسارگاد ، شهر و…

همه دستگاه های کارتخوان از جمله سداد، پاسارگارد ، شاپرک یا … سه کلید اصلی جهت تنظیمات و پیکربندی دارند.نام این سه کلید اصلی F1، F2 و  F3است.با استفاده از این سه کلید می توانید به امکانات مختلف دستگاه کارتخوان خود دسترسی پیدا کنید.

در پایان روز کاری شما می توانید یک گزارش از میزان تراکنش های خود دریافت کنید.این کار به سادگی توسط دستگاه POS امکان پذیر است.این گزارش تمامی تراکنش‌های شما را به روش‌های مختلف پرداخت از جمله پول نقدی، کارت، چک، کارت هدیه و … تقسیم می‌کند. برای تهیه گزارش می‌توانید از دستگاه کارتخوان، موبایل یا رایانه‌تان استفاده کنید. هم چنین اگر در طول روز پول نقد هم پذیرفته‌اید، باید آن‌ها را هم در گزارشتان محاسبه کنید تا از صحت معامله‌هایتان در آن روز مطمئن شوید.

آموزش نحوه اتصال کارت خوان به حساب بانکی

انواع پایانه فروش بر اساس نوع اتصال و کاربرد

در ادامه انواع پایانه فروش براساس نوع اتصال و کاربرد را برای شما نام می بریم:

کارتخوان تلفنی (Dial-Up)

این دستگاه ساده ترین و رایج ترین نوع کارتخوان است و برای اتصال به شبکه بانکی از خطوط تلفن استفاده می کند. این کارتخوان به دلیل نوع اتصالش برای استفاده در محل های فروش با تراکنش محدود مناسب است.

کارتخوان بی سیم (GPRS)

این نسل از دستگاه های کارتخوان از طریق بستر تلفن همراه به شبکه بانکی متصل می شوند. افزایش تعداد اپراتورهای تلفن و ارائه سرویس داده ها باعث افزایش تقاضا برای استفاده از این نوع دستگاه شده است.

کارتخوان شبکه ای (LAN)

این نوع دستگاه ها مبتنی بر شبکه محلی و اینترنت هستند.مهم ترین ویژگی این دستگاه ها سرعت عملکرد بالا در تراکنش ها است.این کارتخوان ها برای فروشگاه های زنجیره ای و مراکز خرید عمده با تعداد تراکنش بالا مناسب است.

کارتخوان شبکه ای (Wi-Fi)

این دستگاه ها به بستر شبکه وای فای وصل می شوند و برای اماکنی که در آن انواع دیگر اتصال به شبکه موجود نیست مناسب هستند.

کارتخوان قابل اتصال به رایانه (PC-POS)

این دستگاه با اتصال به صندوق فروشگاهی و نرم افزار حسابداری پس از محاسبه مبلغ فاکتور، دستور انجام تراکنش را همراه با مبلغ و سایر اطلاعات مورد نیاز به رایانه منتقل می کند.

کارتخوان موبایلی

این نسل از پایانه فروش با اتصال به تلفن همراه این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می کند تا کارتخوان شخصی خود را همیشه به همراه داشته باشند و در هر زمان و مکانی امکان انجام تراکنش برای مشتری خود را فراهم کنند.

کارتخوان اندرویدی (PDA-POS)

این کارتخوان از دستگاه های جدید است که امکانات زیادی دارد و توانسته است طیف وسیعی از مشتریان را پشتیبانی کند. از امکانات این کارتخوان می توان به نمایشگر لمسی، دوربین، چاپگر، اسکنر ۲ بعدی، وای فای، GPRS، بلوتوث، RFID، پورت کارت حافظه و نرم افزارهای مربوط به مشتریان در سیستم عامل اندروید اشاره کرد. از این دستگاه در شرکت های پخش،امدادی،رستوران ها،سازمان های حمل و نقل،مرکز ارائه دهنده سرویس در محل مشتری و … استفاده می شود.

نوشتهٔ پیشین
چگونه کارتخوان اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم؟
نوشتهٔ بعدی
کدام بانک زودتر دستگاه پوز می دهد؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button