مجمع عمومی عادی سالانه شرکت ناواکو برگزار شد

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فناوری اطلاعات ناواکو برای بررسی عملکرد شرکت در سال منتهی به ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ با حضور ۱۰۰ درصدی سهامداران، مدیرعامل و مدیران ارشد گروه مالی بانک مسکن و هیئت مدیره، مدیرعامل و مدیران شرکت فناوری اطلاعات ناواکو در گروه مالی بانک مسکن برگزار شد.

در این جلسه علاوه بر بررسی عملکرد و دستاوردهای شرکت در سال گذشته، برنامه‌های آتی ناواکو به منظور افزایش درآمد و توسعه کسب‌وکار نیز ارائه شد و شاخص‌هایی هم چون سودآوری و درآمدزایی طی یک سال گذشته مورد تحلیل قرار گرفت. هم چنین رویکرد هیئت مدیره ناواکو در حوزه دستگاه‌های کارتخوان، کیف پول موبایلی، کیوسک و همین طور ورود به حوزه‌ها و فناوری‌های جدید تشریح شد.

عملکرد شرکت ناواکو در سال ۹۹

براساس صحبت‌های محمدرضا ضیاء ظریفی مدیرعامل شرکت ناواکو، این شرکت رشد ۲۴ درصدی در درآمدزایی و اقزایش ۲۸۵ درصدی در شاخص سودآوری را در سال مالی گذشته محقق کرده است. این رشد علی‌رغم سختی‌ها و چالش‌های سال ۹۹ برای برای بنگاه‌های اقتصادی بوده و حتی به گفته ظریفی بخش عمده‌ای از درآمد آنها در سه ماهه ابتدایی سال ۹۹ با کاهش شدیدی مواجه شد. براساس صحبت‌های مدیرعامل شرکت، بهای تمام‌شده آنها هم رشد ۲۳ درصدی را تجربه کرده است که تناسب آن با رشد درآمد مورد توجه سهامداران قرار گرفت.

از دیگر دستاوردهای شرکت که در مجمع عمومی شرکت ناواکو به آن اشاره شد، افزایش درآمد ماهانه شرکت به ازای هر دستگاه کارت‌خوان است که به دلیل بهینه کردن مدل تخصیص دستگاه‌های کارتخوان به پذیرندگان محقق شده است. هم چنین در حوزه خدمات پرداخت و ETC نیز، مهاجرت از سوئیچ فن‌آوا به سوئیچ فناپ از دیگر اتفاقات مثبتی بود که طی یک سال گذشته برای ناواکو رخ داده است.

در حوزه بانکداری متمرکز و سامانه‌های ستادی نیز اتفاقات خوبی در ناواکو رخ داده است. به گفته ظریفی آموزش تمام پرسنل در کل شعب انجام شده است. استقرار زیرسامانه‌هایی مانند وثایق، دارایی، عقود مشارکتی، کارت اعتباری مرابحه، برداشت مستقیم و اعتبار اسنادی در کل شعب از دیگر دستاوردهای ناواکو در سال گذشته بوده و همچنین پیاده‌سازی سامانه ارزش مشتری و آمار و اطلاعات هم در بانک مسکن انجام شده است.

افزایش تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان ناواکو به ۲۰۰ هزار دستگاه

از برنامه‌ریزی‌هایی که ناواکو برای سال ۱۴۰۰ دارد، افزایش تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان از ۸۰ هزار دستگاه به ۲۰۰ هزار دستگاه است که به این ترتیب سهم ناواکو در بازار ایران از ۲.۵ درصد به ۵.۵ درصد خواهد رسید. پرنا، کیف پول موبایلی بانک مسکن و ناواکو است که در حال حاضر ۲۵۰ هزار نصب روی دستگاه‌های اندروید و iOS دارد. به گفته ظریفی تعداد نصب این برنامه در سال ۹۸، ۲۰ هزار بوده است که رسیدن آن به ۲۵۰ هزار نصب پیشرفت قابل توجهی برای ناواکو است. مدیرعامل شرکت درباره برنامه‌های آینده کیف پول پرنا گفت: «هدف‌گذاری ما برای سال ۱۴۰۰ یک میلیون و پانصد هزار تعداد نصب و برای سال ۱۴۰۱ نیز ۴ میلیون نصب خواهد بود. سه مزیت اصلی کیف پول ما نسبت به سایر کیف پول‌ها، پرداخت اقساط بانک مسکن، پرداخت ETC و پرداخت کارت به کارت با مبدا سایر بانک‌ها در کیف پول پرنا است. در حال حاضر جایگاه ما در حوزه کیف پول شاید رتبه سوم و چهارم باشد و قصد داریم در سال ۱۴۰۱ دومین کیف پول برتر کشور باشیم.»

ظریفی در پاسخ به سوال خبرنگار راه پرداخت درباره اینکه تمرکز اصلی ناواکو بر رشد تعداد دستگاه‌های کارتخوان خواهد بود یا توسعه کیف پول موبایلی، گفت: «ما هنوز کسب‌وکارهایی داریم که مبتنی بر کارت‌خوان هستند. علی‌رغم اینکه نزد هر پذیرنده به صورت میانگین ۲.۵ دستگاه کارت‌خوان وجود دارد، باز هم دستگاه جدید به بازار تزریق می‌شود چرا؟ چون مردم دنبال دستگاه‌های جدید و سرویس‌های جدید روی آن دستگاه‌ها هستند. این باعث شده جذابیت کارت‌خوان برای مردم بالا باشد. البته ما برای هم برای توسعه کیف پول و هم برای توسعه کارت‌خوان برنامه داریم اما کم‌کم تمرکزمان را به سمت کیف پول خواهیم برد.»

درباره توسعه سرویس ETC هم مدیرعامل ناواکو به راه پرداخت گفت: «هدف‌گذاری ما این است که در سال ۱۴۰۰ پنجاه لاین ETC داشته باشیم. در حال حاضر این تعداد ۱۰ لاین است. همچنین می‌خواهیم ارزش افزوده‌ای برای مشتریان آزادراهی ایجاد کنیم تا با استفاده از ابزارهایی مانند low Bluetooth کسانی که کیف پول ما را هم ندارند بتوانند پرداخت آزادراهیشان را انجام دهند.»

راه‌اندازی مرکز نوآوری ناواکو

به گفته حمیدرضا احمدیان، رئیس هیئت‌مدیره ناواکو در بازار و صنعت بانکی، ماموریت‌های بانک مسکن را دنبال می‌کند. در این بخش ناواکو شرایط مطلوبی دارد و توانسته به ماموریت‌های بانکی مانند پیاده‌سازی بانکداری متمرکز، جامه عمل بپوشاند و سیستم‌های عملیاتی بانک را اجرایی کند اما صنعت بانکی بسیار بزرگتر از یک بانک مشخص است ناواکو هم در دوره جدید نگاهش به صنعت بانکی است. رئیس هیئت‌مدیره ناواکو در توضیح بیشتر گفت: «برای ورود به صنعت بانکی باید یک سری راهبردها را دنبال کنیم. ازجمله اینکه باید ببینیم در ورود به کدام بخش‌های بازار می‌توانیم موفق باشیم. ناواکو در ۱۵ رسته شورای عالی انفورماتیک رتبه دارد و در هفت رسته، رتبه اول بازار را دارد و می‌تواند در بسیاری از پروژه‌های کشور ورود پیدا کند. ناواکو حرکت نوآورانه‌ای را پیش گرفته و تلاش دارد در سال ۱۴۰۰ وارد اکوسیستم نوآوری کشور شود و مرکز نوآوری ناواکو را داشته باشیم. در آن مرکز ما چند رویکرد را دنبال می‌کنیم ازجمله شناسایی ایده‌ها، کمک به رسیدن محصول از ‌آن ایده‌ها و حضور محصولات در بازار. ناواکو قصد دارد با حضور در فضای کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها، سبد محصولاتش را کامل کند.»

احمدیان معتقد است که سایر شرکت‌های بانکی و بخش‌های خصوصی که در صنعت بانکی فعال هستند می‌توانند در کنار ناواکو باشند و بازار به قدری بزرگ است که برای همه بازیگران فضا وجود دارد. تنها اتفاقی که باید رخ دهد، تعامل کردن و ایجاد حلقه‌های کاری مشترک است. به گفته او باید بازارهای واسط ایجاد کرد و این کاری است که ناواکو قصد درد با دیگر شرکت‌ها انجام دهد.

برگزاری رویداد پراپ‌تک در اردیبهشت ماه

موضوع دیگری که احمدیان به آن اشاره کرد، حضور جدی ناواکو در صنعت ساختمان از بعد تکنولوژی است. او با اشاره به گذار از دوران سنتی به مدرنیته، گفت: «ما ادبیاتی مانند ساختمان، شهر و وسایل هوشمند داریم. از طرف دیگر بانک تخصصی داریم که در حوزه ساختمان و مسکن کار می‌کند. قصد ما گذار از سنت به مدرنیته است و این فرصت کاری برای کسب‌وکارهایی خواهد بود که در فضای هوشمندسازی کار می‌کنند و دنبال فرصت همکاری و سرمایه‌گذاری هستند. این پیام جدید ما به بازار است که ناواکو در کنار صنعت بانکی در صنعت هوشمندسازی هم ورود می‌کند و آماده همکاری است. بلاکچین، اینترنت اشیا، بانکداری باز و غیره بخشی از برنامه‌های آتی این شرکت است و در رویدادی با عنوان پراپ‌تک که در اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد، قصد داریم شرکت‌هایی که می‌توانند در این لاین‌ها با ایجاد مسیرهای جدید به ما کمک کنند را شناسایی کنیم. این مسیری است که برای ناواکو در سال ۱۴۰۰ می‌بینیم.»

منبع:https://way2pay.ir/229492/

نوشتهٔ پیشین
فروش دستگاه کارتخوان ممنوع نیست
نوشتهٔ بعدی
کارتخوان سیار چه مزایایی دارد و نحوه خرید آن چگونه است؟

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button