سرقت به وسیله کارت خوان های سیار

سرقت به وسیله کارت خوان های سیار

درست است که دستگاه های کارتخوان خرید کردن و نقل و انتقال پول را راحت ترکرده اند اما خوب خطر استفاده از توسط سارقان نیز حساب بانکی شما را تهدید می کند.برای آشنایی بیشتر با نحوه دزدی با دستگاه های کارتخوان با الهه نقش جهان شرکت کارتخوان اصفهان همراه باشید.

امروزه سرقت های اسکیمری به قدری زیاد و معروف شده است که پلیس فتا برای جلوگیری از این کلاهبرداری به شهروندان هشدار جدی داده است.با ورود کارتخوان های سیار کار دزدها راحت شده است ویه راحتی می توانند به خواسته شان برسند.تا قبل از این دزدان اسکیمری باید با قرار دادن دستگاه اسکیمینگ روی ورودی عابربانک‌ها و استفاده از دوربین مخفی برای پی‌بردن به رمز طعمه‌هایشان نقشه‌هایشان را عملی می کردند اما اکنون کارشان خیلی راحت تر شده است.

اسکیمر یعنی چه؟

به فرد یا دستگاهی که با روش اسکیمینگ ( کپی کردن غیرقانونی داده‌های نوار مغناطیسی کارت بانکی روی یک کارت دیگر)اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی طعمه هایش می کند اسکیمر گفته می شود. در این شگرد سارقان دستگاه‌ و تراشه‌ای روی دستگاه‌های کارتخوان نصب می‌کنند و هنگامی که شما کارت می کشید این دستگاه‌ می‌تواند همه اطلاعات کارت شما را کپی کند. . پس از آن دزدان می‌توانند این اطلاعات را روی یک کارت خام کپی کنند و کارتی درست شبیه کارت عابربانک شما تهیه کنند.کافی است رمز کارت شما را هم در اختیار داشته باشند تا با استفاده از کارت جعلی، همه موجودی حساب‌تان را بالا بکشند.

سرقت به وسیله کارت خوان های سیار

سرقت از کارتخوان‌های سیار

امروزه آمار این نوع سرقت افزایش یافته و افراد زیادی در این دام گرفتار شده اند.یکی از شگردهای تازه این دزدها این است که خود را میوه فروش یا دستفروش معرفی کنند.شما هم احتمالا با افرادی برخورد کرده اید که میوه و کالای خود را زیر قیمت بازار می فروشند و به جای گرفتن پول نقد از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند.این افراد با فروش کالای خود زیرقیمت افراد زیادی را ترغیب به خرید می کنند.این افراد سودجو دستگاهی در کارتخوان قرار می دهند و اطلاعت کارت مشتری راکپی می کنند.از طرف دیگر هنگامی که مشتری رمز کارتش رابرای خرید در اختیار این سارقان قرار می دهد آن ها این رمز را گوشه ای یادداشت می کنند.سپس اطلاعات کارت را در کارتی خام کپی می کنند و کارتی شبیه کارت مشتری تهیه می کنند.آن ها اکنون با در اختیار داشتن رمز کارت مشتری می توانند هرچقدر بخواهند از حساب او برداشت کنند و حسابش را خالی کنند.یکی از میوه فروش های یزد که با همدستانش موز را با قیمت زیر بازار می فروخت چندی پیش به همین جرم دستگیر شد.
گردانندگان یک پیتزافروشی در منطقه یوسف آباد تهران معروف ترن باند سرقت اسکیمری هستند که با این ترفند توانستند بیش از ۵۰۰ میلیون تومان از حساب مشتری هایشان برداشت کنند.

با کارت خوان های سیار باید چکار کرد؟

سرهنگ آذرخش رئیس اداره پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با افزایش این نوع کلاهبرداری به مردم هشدار داد هنگام انجام عملیات بانکی دقت کنند تا از کپی شدن کارت عابر بانکشان توسط فروشنده جلوگیری کنند.وی تأکید کرد رمزعبر توسط مشتری وارد شود زیرا این کار تضمین کننده امنیت کارت بانکی وی است.در این صورت حتی با نصب دستگاه اسکیمری توسط فروشنده امکان برداشت از حساب وی وجود ندارد.سرهنگ اذرخش در ادامه سخنانش گفت: استقبالل هموطنان از دستگاه‌های کارتخوان سیار باعث شده تا وقوع کلاهبرداری‌های اسکیمری هم افزایش پیدا کند. این در حالی است که اعتماد بیش از حد هموطنان یکی از عوامل مؤثر در وقوع چنین کلاهبرداری است. اگر هموطنان در هنگام خرید، خودشانن عملیات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد کنند، امکان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

سرقت به وسیله کارت خوان های سیار

وی نظارت بانک مرکزی و سایردستگاه های مرتبط برنحوه عملکرد و احرازهویت افراد متقاضی دریافت دستگاه کارتخوان را بسیار مهم دانست و گفت: ساماندهی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان می‌تواند نقش بسزایی در کاهش وقوع جرایم در این حوزه داشته باشد.او به شهروندان توصیه کرد حتما مراقب باشند هنگام خرید از دستفروشان یا افرادی که دستگاه‌های کارتخوان سیار دارند در دام اسکیمر نیفتید. دستگاه‌های کارتخوان مجهز به اسکیمر، معمولا چسب خورده و یا شکسته‌اند وو یا قطعه اضافه‌ای دارند. بنابراین با نگاه کردن به دستگاه نیز می‌توان از وجود اسکمیر مطلع شد اما بهترین راه برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری این است که هرگز رمز خود را در اختیار فروشندگان قرار ندهید و ماهانه و دوره‌ای رمز کارت‌شان را عوض کنند.

مجازات کلاهبرداری با کارتخوان

براساس ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای هرشخصی که به صورت غیر مجاز از سیستم های رایانه ای یا مخابرات با انجام کارهایی نظیر وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سیستم، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری به دست آورد، علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.
کلاهبرداران در این نوع جرایم برخلاف کلاهبرداری به روش‌های سنتی از روش‌های متقلبانه برای فریب و اغفال افراد استفاده نمی‌کنند، بلکه از روش‌های فنی استفاده و در واقع، اقدام به فریب سامانه‌های رایانه‌ای و مخابراتی و به دنبال آن، اقدام به برداشت غیرمجاز از حساب اشخاص می‌کنند.

نوشتهٔ پیشین
ارتباط ۲.۵ میلیون ابزار پرداخت الکترونیکی بی هویت قطع شد
نوشتهٔ بعدی
تفاوت کارتخوان سیار و جیبی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

آخرین مقالات
فهرست
Call Now Button